კომპანია PTC ჯგუფი ქართველ პარტნიორებთან ერთად ფოთის პორტში ტერმინალს ააშენებს. ჰოლდინგში მიაჩნიათ, რომ პროექტი ექსპლუატაციაში მიმდინარე წლის ოქტომბერში შევა.
PTC Holding-მა თბილისში ხელი მოაწერა საინვესტიციო ხელშეკრულებას ტრანსკასპიური საერთაშორისო სატრანსპორტო მარშრუტის (TITR) განვითარებისთვის საქართველოში მულტიმოდალური ტერმინალის მშენებლობის პროექტის განხორციელების შესახებ.
კერძოდ, ქართველ პარტნიორებთან პროექტის პარიტეტულ საფუძველზე განსახორციელებლად შეიქმნა ს.ს. POTI TRANSTERMINAL, რომელიც გახდება პროექტის ოპერატორი.
პორტის ტერმინალის მშენებლობა იქნება პირველი ყაზახური ინფრასტრუქტურული პროექტი, რომელიც განხორციელდება ფოთში, საქართველოს ერთ-ერთ უმსხვილეს პორტში, რომელიც წარმოადგენს მნიშვნელოვან პუნქტს ტრანსკასპიურ საერთაშორისო სატრანსპორტო მარშრუტზე (TITR), რომელიც უაღრესად საინტერესოა ყაზახეთისთვის მსოფლიოში არსებულ გეოპოლიტიკური ვითარების ფონზე და ასევე ლოგისტიკური მარშრუტების დივერსიფიკაციისთვის.
პროექტში ინვესტიციის სავარაუდო ოდენობა ამ დროისთვის ჰოლდინგში დაახლოებით 10 მლნ აშშ დოლარად არის შეფასებული, რომელიც სახელმწიფოს მონაწილეობის გარეშე დაფინანსდება. თავად ტერმინალი ფოთის პორტში 8 ჰექტარ ფართობზე განთავსდება და მისი ტევადობა წელიწადში 80 000 კონტეინერი (20 ფუტის ექვივალენტი) იქნება.
„რადგან საქართველო შავ ზღვაზე გასასვლელი პუნქტია, მნიშვნელოვანია, რომ PTC Holding-მა ინფრასტრუქტურული პროექტების განხორციელების გათვალისწინებით შეძლოს პირდაპირი ტვირთების გენერირება საქართველოდან ევროპაში და პირიქით“, - მიიჩნევს PTC Holding LLP-ის განვითარების დირექტორი ოლჟას არიკბაევი.
მისივე თქმით, ფოთის არჩევა განპირობებულია საქართველოში განვითარებული სპეციფიკით, რომლის მიხედვითაც ბათუმის პორტი ემსახურება ძირითადად ნავთობსა და ნაყარ ტვირთს, ხოლო ფოთი - საკოონტეინერო ტვირთებს.
ტერმინალის მშენებლობა საქართველოში, როგორც საცნობარო წერტილი ტრანსკასპიურ საერთაშორისო სატრანსპორტო მარშრუტზე (TITR) იდეალურად ჯდება კერძო ყაზახური ოპერატორის განვითარების სტრატეგიაში.
„როდესაც ვსაუბრობთ ტვირთების დიდ ნაკადებზე და სერიოზულ გადამზიდავებზე, რაღაცას უნდადავეყრდნოთ. ამ თვალსაზრისით, საპორტო ინფრასტრუქტურასთან მუშაობა ფილიგრანული უნდა იყოს. პორტმა უნდა უზრუნველყოს საქონლის მიღება, რეგისტრაცია, გაგზავნა. აქედან გამომდინარე, ჩვენ ვუყურებთ საქართველოს შავი ზღვის პორტებს. თუ ვსაუბრობთ TITR-ის საზღვაო ნაწილზე, მაშინ ეს რეალურად არის TITR-ის დასასრული. თუ TITM იწყება საკონტეინერო მატარებლებისთვის სადგურ ალტინკოლზე, ჩინეთსა და ყაზახეთს შორის სასაზღვრო გადასასვლელზე, მაშინ მთავრდება ფოთში ან ბათუმში. ამიტომ, ჩვენ უნდა ვიყოთ იქ“, - განაცხადა PTC Holding-ის გამგეობის თავმჯდომარემ ტიმურ კარაბაევმა.
ვინაიდან ფოთის პორტი წარმოადგენს შავ ზღვაზე TITR-ის გასწვრივ საქონლის გადაზიდვის ბოლო პუნქტს, საკონტეინერო ტერმინალის მშენებლობა ყაზახეთის ბიზნესებს საშუალებას მისცემს მონაწილეობა მიიღონ ტვირთის ნაკადების ფორმირებაში, ასევე შექმნან ხელსაყრელი სატარიფო პირობები. მარშრუტი ყაზახეთის ექსპორტიორებისთვის და დამატებითი მოცულობის სატრანზიტო ტვირთის მოზიდვა ყაზახეთის რესპუბლიკის გავლით.
მშენებლობის დასრულების თარიღი 2023 წლის ოქტომბერშია დაგეგმილი.
„საინვესტიციო ხელშეკრულების ხელმოწერისთანავე იგეგმება საპროექტო-სააღრიცხვო დოკუმენტაციის შემუშავების პროცედურების დაწყება. პრინციპში, პროექტის კონცეფცია უკვე არსებობს. ახლა ჩვენ უნდა გავაკეთოთ მისი დეტალები და დავიწყოთ მშენებლობა. თავად ობიექტი პატარაა, მისი ფართობი მხოლოდ 8 ჰექტარია, ამიტომ მისი აშენება საკმაოდ სწრაფად შეიძლება. თუ კონკრეტულ პირობებზე ვისაუბრებთ, მაშინ ხელშეკრულების გაფორმების შემდეგ ტერმინალი 4-5 თვეში აშენდება, მისი ამოქმედება მიმდინარე წლის ოქტომბერ-ნოემბერში იგეგმება“, – განაცხადა ოლჟას არიკბაევმა.
„ტრანსკასპიური საერთაშორისო სატრანსპორტო მარშრუტის პოტენციალის სრულად გამოვლენას უდიდესი მნიშვნელობა აქვს. საუბარია ლოგისტიკური სერვისების გაუმჯობესებაზე. ერთიანი სატრანსპორტო ოპერატორების შექმნა, ტექნიკური და სატარიფო პირობების მოდერნიზაცია. ადმინისტრაციული ბარიერების მოხსნა და დახურული ლოგისტიკური ციკლის ფორმირება“, - განაცხადა ყაზახეთის პრეზიდენტმა ყასიმ ჟომართ თოყაევმა აპრილში, ასტანაში, აზერბაიჯანის პრეზიდენტ ილჰამ ალიევთან შეხვედრისას.
საერთაშორისო ასოციაციის ტრანსკასპიური საერთაშორისო სატრანსპორტო მარშრუტი (TITR) ან შუა დერეფანი (შუა დერეფანი) აერთიანებს ძირითადი ინფრასტრუქტურის მფლობელებს, სხვადასხვა სახის ტრანსპორტის მატარებლებს ყაზახეთიდან, აზერბაიჯანიდან, საქართველოდან, თურქეთიდან, უკრაინიდან, რუმინეთიდან, პოლონეთიდან და ჩინეთიდან.
2022 წელს ტვირთის გადაზიდვის მოცულობა 2,5-ჯერ გაიზარდა და 1,5 მილიონ ტონას მიაღწია. ამასთან, ყაზახეთის ტვირთის ექსპორტი 2021 წელთან შედარებით 6,5-ჯერ გაიზარდა და 891 ათასი ტონა შეადგინა, გარდა ამისა, კონტეინერებში გადაზიდულია 33,6 ათასი TEU, რაც 33%-ით მეტია გასული წლის ანალოგიურ მაჩვენებელზე. PTC Holding-ის ანალიტიკოსები ვარაუდობენ, რომ ტრაფიკი 2023 წეს კიდევ 25%-ით გაიზრდება.
აღსანიშნავია, რომ TITR-ის პოტენციალის გაზრდის მიზნით, ასოციაციის წევრებმა შეიმუშავეს საგზაო რუკა 2022-2027 წწ. მოსალოდნელია, რომ ეს ზომები საშუალებას მისცემს 2025 წლისთვის დერეფნის გამტარუნარიანობა წელიწადში 10 მილიონ ტონამდე გაიზარდოს.
უახლესი
37 წუთის წინ
კანადაში ექსპორტი 71%-ითაა გაზრდილი2 საათის წინ
რომელი ქვეყნებიდან ახდენს საქართველო ზეთის იმპორტს2 საათის წინ
ეროვნულმა ნაკრებმა სრული შემადგენლობით ივარჯიშა3 საათის წინ
ლარი დოლართან და ევროსთან გამყარდა3 საათის წინ
ვაჭრობის ჩემპიონატი ბიტანიკაზე