საკომუნიკაციო აპლიკაციების უსაფრთხოება
საკომუნიკაციო აპლიკაციები დღეს ჩვენთვის იქცნენ მეგობრებთან თუ კოლეგებთან ურთიერთობის შემადგენელ ნაწილად და ხშირ შემთხვევაში ბევრისთვის ისინი მთავარ საკომუნიკაციო საშუალებას წარმოადგენენ. თუმცა, მარტივი და სწრაფი კომუნიკაციის ეს საშუალებები, როგორიცა whatsApp, Signal, Viber და Telegram, ხშირად კიბერთაღლითების მიზანში ხვდება და საფრთხეს უქმნის მომხმარებლებს, რომლებმაც შესაძლოა მოტყუებით უნებლიედ გააზიარონ პერსონალური და სხვა კონფიდენციალური ინფორმაცია ამ საკომუნიკაციო არხებით. სათანადო კიბერუსაფრთხოების წესების დაცვის გარეშე, აღნიშნული აპლიკაციების მომხმარებლები შესაძლოა ისეთი საფრთხეების წინაშე აღმოჩნდნენ, როგორიცაა პირადი მონაცემების უნებართვო მოპოვება, მავნე კოდის გავრცელება და მუდმივად მზარდი ფიშინგ შეტევები. ამდენად, მნიშვნელოვანია დავინახოთ და გავიაზროთ ეს საფრთხეები და საბაზისო რეკომენდაციების გათვალისწინებით დავიცვათ ჩვენი ციფრული აქტივობა და მონაცემები.
ძირითადი თაღლითური სცენარები, რომელიც დღეს ჩვენთვის ნაცნობია და ხშირად გხვდება:
1. ფიშინგ შეტევა - ელ-ფოსტით ან მოკლე ტექსტური შეტყობინებით გაგზავნილი შეტყობინებები მავნე ბმულებით, რომლის მეშვეობით თაღლითები მიმღების მოტყუებით ცდილობენ ფინანსური, საბარათე, სისტემური ინფორმაციის მოპოვებას.
2. მოგონილი ან ცნობილი კომპანიის სახელით სხვადასხვა შეთავაზება და ინფორმაციის გამოძალვა, მათ შორის ყალბი სამუშაოს შეთავაზება ან ჯგუფებში გაწევრიანება.
3. ტექნიკური მხარდაჭერა: თაღლიღები ხშირად გვევლინებიან, როგორც ტექნიკური მხარდაჭერის სამსახურის წარმომადგენლები და ეცდებიან კონფიდენციალური ინფორმაციის მოტყუებით მოძიებას თქვენგან.
4. თქვენს ანგარიშზე ქმედებისკენ მოწოდება (ბოლო დროს გავრცელებული): თითქოს ამა თუ იმ საკომუნიკაციო აპლიკაციაში გარკვეული ქმედება გაქვთ აუცილებლად განსახორციელებელი, რომ უსაფრთხოება დაიცვათ, დაადასტუროთ ცვლილება და ა.შ.
5. ინვესტიციები და კრიპტოვალუტის ყალბი შეთავაზებები: ინვესტიციების ყალბი შეთავაზები არარეალურად მაღალი მოგების დაპირებით.
როგორ დავიცვათ თავი?
სხვა სიახლეები
06.10.2025.12:41
ტრადიციულად ოქტომბერი კიბერუსაფრთხოების ცნობიერების ამაღლების თვეა და საქართველოს საბანკო ასოციაცია პრაქტიკულ რჩევებს გთავაზობთ თქვენი საქმიანობის კიბერუსაფრთხოებისთვის.
ამ სერიას ბევრი ქართული კომპანიისთვის ნაცნობი საკითხით გავხსნით: როგორ შევამციროთ განახლებისა და მხარდაჭერის გარეშე დარჩენილი მოწყობილობის გამოყენებასთან დაკავშირებული რისკები? როგორ გამოვიყენოთ ისინი უსაფრთხოდ სრულ განახლებამდე?
ყველა პროგრამულ უზრუნველყოფას, ოპერაციულ სისტემას და მოწყობილობას რესურსის ამოწურვამდეც გასდის მოქმედების ვადა. იდეალურ შემხვევაში, ისინი უნდა ჩანაცვლდეს ახლით, თუმცა ხშირად რეალობა სხვაგვარია და კომპანიების უმეტესობა განახლებებისა და მხარდაჭერის გარეშე დარჩენილი მოწყობილობების გამოყენებას აგრძელებს.
რა საფრთხის წინაშე არიან კომპანიები განახლებებისა და მხარდაჭერის გარეშე დარჩენილი მოწყობილობების გამოყენებისას?
რა უნდა მოიმოქმედონ ორგანიზაციებმა, რომლებიც სრულად ვერ ანაცვლებენ განახლებებისა და მხარდაჭერის გარეშე დარჩენილ მოწყობილობებს, ზემოაღნიშნული საფრთხეების შესამცირებლად?
1. პირველ რიგში შეადარეთ ვადაგასული მოწყობილობის გამოყენების შედეგად რეალიზებული რისკი მოწყობილობის განახლების/ჩანაცვლების ხარჯთან - დაგეგმეთ მოწყობილობების განახლება ეტაპობრივად. კიბერშეტევა გაცილებით ძვირი დაგიჯდებათ, ვიდრე განახლება!
2. შეამცირეთ კიბერშეტევის ალბათობა ამ მოწყობილობებზე წვდომების შეზღუდვით - ქსელური სეგმენტაცია, წვდომა მხოლოდ კონკრეტული წერტილიდან/არხიდან, მხოლოდ კონკრეტული ჯგუფისთვის და არასდროს დისტანციურად;
3. შეამცირეთ კიბერშეტევის მასშტაბი - მოწყობილობებზე დატოვეთ მხოლოდ აქტუალური სერვისები და მსგავსი მოწყობილობიდან კონფიდენციალურ/სენსიტიურ მონაცემებზე და სერვისებზე წვდომები შეზღუდეთ;
4. დააყენეთ ორგანიზაციაში ანტივირუსული სისტემები და ქსელური ნაკადის ფილტრაციის ხელსაწყოები
5. იმ შემთხვევაში, თუ ორგანიზაციის IT ინფრასტრუქტურას გარე მომსახურე კომპანია მართავს, ზემოაღნიშნული რეკომენდაციების განხორციელება მათაც მოსთხოვეთ.