მთავარიბიზნესიეკონომიკატურიზმი
ფინანსებიჯანდაცვასპორტიყველა სიახლე
ტექნოლოგიებიმსოფლიოპოლიტიკაფინანსური განათლება
სტარტაპებიWEEKENDბიზნესმრჩეველისაზოგადოება
კიბერუსაფრთხოებავიდეომოსაზრებაპერსონალური ფინანსები
პოდკასტებიედიტორიალიბიზნეს ინთელიჯენსიშაინენერჯი
flag
AMD 7022.7
-0.0128
flag
AZN 1.6174
-0.0012
flag
CNY 37.678
0.0001
flag
EUR 3.1249
-0.0025
flag
GBP 3.6389
-0.0123
flag
KZT 52.57
0.0004
flag
TRY 0.0721
-0.0001
flag
USD 2.7503
-0.002

რომელი კომპანიების სახელებს იყენებენ ყველაზე ხშირად კიბერთაღლითები

news image

კიბერთაღლითები ონლაინ სივრცით მოსარგებლე მომხმარებლებზე შეტევის განსახორციელებლად , სულ უფრო ხშირად იყენებენ გლობალურად ცნობილი კომპანიების სახელსა და სიმბოლიკას, რათა ჩვენ ნაკლები ეჭვი შევიტანოთ შეტყობინების ნამდვილობაში და მეტი ალბათობით მივყვეთ ბმულზე გადასვლის ან კონფიდენციალური მონაცემების შეყვანის მოწოდებას.  

ვინაიდან მსხვილი კომპანიების პროდუქტებს მოსახლეობის დიდი ნაწილი იყენებს, მსგავსი სატყუარას მსხვერპლიც ბევრი ადამიანი ხდება.

უსაფრთხოებისა  და ტექნოლოგიური კომპანიების მიერ ჩატარებული კვლევების თანახმად, კიბერთაღლითების მიერ ხშირად გამოყენებულ ბრენდებს შორის არიან ისეთი მსოფლიო ბრენდები, როგორიცაა:  Microsoft-ი, LinkedIn-ი, Apple-ი, WhatsApp-ი, Instagram-ი და სხვა.

სწორედ  ჩვენთვის კარგად ნაცნობი ბრენდების სახელებისა და კორპორაციული სიმბოლიკის გამოყენებით, აწარმოებენ კიბერთაღლითები ონლაინ სივრცეში შეტევებს და ცდილობენ კონფიდენციალური პირადი და ფინანსური ინფორმაციის მოტყუებით მოპოვებას.

მსგავსი შეტევები შესაძლოა, იყოს შემდეგი შინაარსის: ბრენდის მიერ ელ-ფოსტის ვერიფიკაციის მოწოდება, ვირტუალური საცავის გადავსების შეტყობინება, ფასდაკლება ბრენდის პროდუქციაზე, სოციალური მედია აპლიკაციის მოწოდება ბმულზე გადასვლისთვის. განსაკუთრებული ფასდაკლებით სარგებლობისთვის და სხვა.

სინამდვილეში ამ მოთხოვნებს მომხმარებლები გადაჰყავს ყალბ ვებ-გვერდზე, სადაც მოტყუებულ მომხმარებელს პერსონალური, ფინანსური და საბარათე მონაცემები შეჰყავს.  მონაცემები ხელმისაწვდომი ხდება კიბერთაღლითისთვის და შედეგად, მომხმარებელს ანგარიშიდან თანხა ეჭრება.

რა უნდა გავითვალისწინოთ, რომ არ გავხდეთ მსგავსი სატყუარების მსხვერპლი?

1. ყოველთვის გადაამოწმეთ ელ-ფოსტაზე მიღებული შეტყობინების გამომგზავნი (ვინაობა, დომენი) და თუ თქვენი აქტიური ჩართულობით არ არის მოთხოვნილი ინფორმაციის გამოგზავნა, არასდროს დააჭიროთ უცნობისგან მიღებულ ბმულს, არ გადახვიდეთ მასზე და არ ჩამოტვირთოთ ფაილი;

2. ყველა პლატფორმაზე, სადაც აღნიშნულის საშუალება არსებობს, გაააქტიურეთ მულტიფაქტორული ავთენტიფიკაცია - გარდა მომხმარებლის სახელის და პაროლისა, დამატებითი ფაქტორით მოხდება იმის გადამოწმება, რომ ესა თუ ის ანგარიში ნამდვილად ეკუთვნის თუ არა მის მოსარგებლეს;

3. არასდროს მიჰყვეთ მესამე, გარე მხარის მოწოდებას კონკრეტული ქმედების განსახორციელებლად. სანაცვლოდ, ყოველთვის განახორციელეთ ონლაინ ტრანზაქცია თქვენ მიერ საძიებო სისტემით მოძიებული ან/და საძიებო სისტემაში აკრეფილ ნაცნობ მისამართზე, უშუალოდ თქვენს მოწყობილობაში ჩამოტვირთული აპლიკაციიდან  (მაგ. ონლაინ მაღაზიის ვებ-გვერდზე თქვენ თვითონ შედით და გაიარეთ ავტორიზაცია, კომუნალური გადახდები განახორციელეთ თქვენთვის უკვე კარგად ნაცნობი სივრციდან, გადაიხადეთ მობაილ-ბანკის აპლიკაციიდან და ა.შ);

4. მუდმივად განაახლეთ თქვენი მობილური ტელეფონის, ტაბლეტის, პერსონალური კომპიუტერის ოპერაციული სისტემა და ანტივირუსული სისტემები.

 5. ისარგებლეთ მხოლოდ ოფიციალური ვებ-გვერდებით და ახალი აპლიკაციები გადმოწერეთ მხოლოდ ოფიციალური წყაროებიდან.

news banner
ავტორი
LIVE

დღის ტოპ 10 სიახლე











მოსაზრება

quote

ჩვენი ამოცანაა, ბიზნეს სექტორის ინტერესების წარმოდგენა

საჭიროა, ამ დადგენილებების მოდიფიცირება ისეთი გზით, რომ არ დაზიანდეს არც ბიზნესის და არც სახელმწიფოს ინტერესები.

author სოსო ფხაკაძე

სხვა სიახლეები

ბიზნეს სიახლეები
image სადღესასწაულო მზადება და კიბერუსაფრთხოება

16 , 2025

წლის განმავლობაში, განსაკუთრებით დიდი დღესასწაულების მოახლოებისას, კიბერინციდენტები დაახლოებთ 30% -ით იზრდება. თაღლითები სწორედ იმ პერიოდში აქტიურდებიან, როდესაც საცალო სეგმენტში უამრავი სახარბიელო შეთავაზებაა და ყველას, ბუნებრივია, საუკეთესოს მიღება სურს. კიბერშეტევები როგორც ბიზნესებს/ორგანიზაციებს, ისე საცალო მომხმარებლებს ემუქრება, ორივე ერთი რისკის წინაშე დგას - ძირითად საფრთხეებს შორის კონფიდენციალური მონაცემების მოტყუებით მოპოვება, მავნე კოდის გავრცელება, ფაილების დაშიფრვა და განსაშიფრავად გამოსასყიდის მოთხოვნაა. 

დღეს, როცა თითქმის ყველა მაღაზიას და ბრენდს  განსაკუთრებულ შეთავაზებები აქვს, მომხმარებელში ხშირად ჩნდება შიში, რომ რაიმე მნიშვნელოვანი შესაძლებლობა გამორჩება. ამ შფოთვის ფონზე ადამიანი ხშირად დაუფიქრებლად იღებს გადაწყვეტილებებს და ტყუვდება - გადადის საეჭვო ბმულზე, ჩამოტვირთავს ფაილს ან შეჰყავს პირადი მონაცემები ყალბ ვებსაიტზე და შედეგად თანხასაც კარგავს.

ფიშინგ (Phishing) შეტევის ტიპი კვლავ რჩება ერთ-ერთ მთავარ და უტყუარ იარაღად კიბერთაღლითებისთვის. ის საფრთხეს უქმნის როგორც ინდივიდუალურ მომხმარებლებს, ასევე ორგანიზაციებს. ორგანიზაციების მოწყვლადობა მათ შორის გრძელი უქმეებითაა განპირობებული - საჭიროებისამებრ ინციდენტის საპასუხოდ ისეთი სწრაფი რეაგირება შეიძლება ვერ მოხდეს, როგორც ეს ჩვეულებრივ სამუშაო კვირის მანძილზე მოხდებოდა.

რა უნდა გაითვალისწინონ ამ პერიოდში ორგანიზაციებმა და ფიზიკურმა პირმა გაზრდილი რისკის თავიდან არიდების ან მისი ალბათობის შემცირების მიზნით:

ორგანიზაციებისთვის: 

  1. შეამოწმეთ, მოქმედია თუ არა ანტივირუსული პროგრამა ორგანიზაციაში 
  2. დააყენეთ განახლებები კრიტიკულ სისტემებზე
  3. თუ მანამდე არ გაგიკეთებიათ, აიღეთ კრიტიკული მონაცმების სათადარიგო ასლები და შეინახეთ სხვა სისტემაზე
  4. გადახედეთ წვდომებს (სისტემურს და ფიზიკურს), შეზღუდეთ არასაჭირო წვდომები
  5. განახორციელეთ აქტიური მონიტორინგი ქსელზე 

სადღესასწაულო საყიდლებით დაკავებული მომხმარებლებისთვის

  1. ყურადღებით იყავით შეთავაზებებთან და რეკლამასთან მიმართებით ვირტუალურ სივრცეში, ეცადეთ არ გადახვიდეთ ბმულზე უცებ ამომხტარი რეკლამიდან. თუ შეთავაზება ზედმეტად კარგად ჟღერს - ის დიდი ალბათობით ყალბია და მას გვერდი აუარეთ 
  2. ყოველთვის გადაამოწმეთ შეთავაზების სისწორე კომპანიის ოფიციალურ ვებ-გვერდზე -დაუკავშირდით შეთავაზების ავტორს პირდაპირ მისი ოფიციალური არხების მეშვეობით და დარწმუნდით, რომ შეთავაზება რეალურია
  3. არ გამოიყენოთ დაუცველი ღია WIFI გადახდებისთვის
  4. შეძლებისდაგვარად ყველგან გამოიყენეთ ორფაქტორიანი ავთენტიფიკაცია, არაავტორიზებული წვდომის პრევენციისთვის
  5. პერიოდულად გადახედეთ საბანკო ამონაწერს 

საქართველოს ეკონომიკური ფორუმი

Powered by Business Insider Georgia

ვრცლად
economic forum

სიახლეების გამოწერა