რა არის sms phishing და როგორ უნდა დავიცვათ მისგან თავი
თუ თქვენ ოდესმე მიგიღიათ მოკლე ტექსტური შეტყობინება (SMS), სადაც გატყობინებენ, რომ თქვენს სახელზე ჩამოსულია ამანათი და თქვენ უნდა დაადასტუროთ აღნიშნული ბმულზე გადასვლით ან გაცნობებენ, რომ თითქოს თქვენს საბანკო ანგარიშზე საეჭვო ტრანზაქცია დაფიქსირდა და გადამოწმების მიზნით მოგიწოდებენ მოცემულ ბმულზე გადასვლას და კონფიდენციალური მონაცემების შეყვანას, - მაშინ დიდი ალბათობით თქვენ გახდით sms phishing-ის სამიზნე.
რა არის SMS Phishing? ეს არის თაღლითების მიერ აქტიურად გამოყენებადი კონფიდენციალური ინფორმაციის გამოძალვის ხერხი, როდესაც მსგავსი ყალბი ტექსტური შეტყობინებებით ცდილობენ ადამიანის შეცდომაში შეყვანას, რათა ის აიძულონ, რომ შეტყობინებაში მოცემულ მავნე ბმულზე (რომელსაც ხშირად გადაჰყავხართ ყალბ ვებ-გვერდზე) გადავიდეს და შეიყვანოს ისეთი კონფიდენციალური მონაცემები (მაგ. ინტერნეტ-ბანკინგ მონაცემები, საბარათე მონაცემები), რომლის მოპოვებითაც თაღლითს შეუძლია მისთვის ფინანსურის ზიანის მიყენება.
კიბერდანაშაუილის ამ ხერხის მზარდი ტენდეციის გათვალისწინებით, უმნიშვნელოვანესია ვიცნობდეთ კიბერშეტევების შესამცირებლად საბაზისო წესებს, ვფლობდეთ ელემენტარულ კიბერჰიგიენას, რითაც ხელს შევუწყობთ ცნობიერების ამაღლებას მოსახლეობაში კიბერუსაფრთხოების შესახებ, ხელს შევუწყობთ წარმატებული კიბერშეტევების რაოდენობის კლებას და ბევრ მოქალაქეს ავარიდებთ ფინანსურ ზიანს
როგორ მუშაობს sms შეტევა/sms ფიშინგი?
ელ-ფოსტაზე მიღებული ტრადიციული ფიშინგისა, sms შეტევის (იგივე smishing) მომზადებისას და განხორციელებისას, კიბერთაღლითები ქმნიან ჩვენთვის ნაცნობ კონტექსტს, sms შეტყობინების მაქსიმალურად რეალისტური შინაარსით მოსაწოდებლად, სადაც ცდილობენ მომხმარებელს მოტყუებით გააზიარებინონ საბანკო, საბარათე თუ სხვა კონფიდენციალური მონაცემები. მოკლე ტექსტური შეტყობინება შესაძლოა, მიიღოთ თქვენს ტელეფონის ნომერზე ან რომელიმე საკომუნიკაციო პლატფორმაზე (viber, whatsApp, ა.შ.)
კიბერთაღლითები ირჩევენ sms შეტევებს იმ ძირითადი მიზეზით, რომ ადამიანები დღეს ყველაზე აქტიურად სმარტფონებს იყენებენ პირადი თუ პროფესიული საქმიანობისთვის და sms შეტყობინების გახსნის ალბათობა საკმაოდ მაღალია.
ასევე, კიბერთაღლითებს შეუძლიათ საკმაოდ ოსტატურად sms ფიშინგშეტყობინების გამომგზავნის შენიღბვა:
ისინი იყენებენ ჩვენთვის კარგად ნაცნობი ორგანიზაციის დასახელებას და მიმსგავსებულ საკონტაქტო ნომერს. გარდა ამისა, sms შეტყობინებაში არსებულ ბმულების შემოწმება ნამდვილობაზე რთულია სმარტფონში/მობილურში, ვიდრე ელ-ფოსტაზე მიღებულ შეტყობინებაში მოცემული ბმულისგან განსხვავაებით, როდესაც ჩვენ კომპიუტერთან მუშაობისას შეგვიძლია მარტივად შევამოწმოთ ბმულის ნამდვილობა მასზე დაჭერის გარეშე, მარტივად თაგუნას (ე.წ. mouse) ბმულზე გადატარებით - თუ გამოსახული მნიშვნელობა არ ემთხვევა ბმულის დასახელებას, ის მავნე ბმულს წარმოადგენს და მასზე არ უნდა დავაჭიროთ. სამწუხაროდ, იგივენაირად ბმულის ნამდვილობას სმარტფონებზე ვერ გადავამოწმებთ.
Sms phishing-ის რა სცენარებია გავრცელებული დღეს საქართველოში?
Sms ფიშინგის ყველა შეტევა ეყრდნობა შერჩეული მომხმარებლისთვის ნაცნობ კონტექსტს, სოციალურ თუ პროფესიულ გარემოს, რომელიც გულისხმობს მოგონილი სცენარის შექმნას შერჩეული მსხვერპლის ემოციებითა და განწყობებით მანიპულირებისთვის, იმისათვის რომ მას უფრო ადვილად უბიძგოს თაღლითისთვის სასურველი ქმედების განსახორციელებლად. ასეთებია შემდეგი სცენარები:
მსგავსი შეტყობინების მაგალითია შემდეგი:
რკო ახალი კოლექცია
დღის ტოპ 10 სიახლე
„ამბასადორი აილენდ ბათუმი” ინოვაციურ პროექტს დუბაის უძრავი ქონების საერთაშორისო გამოფენაზე წარადგენს
მოსაზრება
ჩვენი ამოცანაა, ბიზნეს სექტორის ინტერესების წარმოდგენა
საჭიროა, ამ დადგენილებების მოდიფიცირება ისეთი გზით, რომ არ დაზიანდეს არც ბიზნესის და არც სახელმწიფოს ინტერესები.
სხვა სიახლეები
16 , 2025
წლის განმავლობაში, განსაკუთრებით დიდი დღესასწაულების მოახლოებისას, კიბერინციდენტები დაახლოებთ 30% -ით იზრდება. თაღლითები სწორედ იმ პერიოდში აქტიურდებიან, როდესაც საცალო სეგმენტში უამრავი სახარბიელო შეთავაზებაა და ყველას, ბუნებრივია, საუკეთესოს მიღება სურს. კიბერშეტევები როგორც ბიზნესებს/ორგანიზაციებს, ისე საცალო მომხმარებლებს ემუქრება, ორივე ერთი რისკის წინაშე დგას - ძირითად საფრთხეებს შორის კონფიდენციალური მონაცემების მოტყუებით მოპოვება, მავნე კოდის გავრცელება, ფაილების დაშიფრვა და განსაშიფრავად გამოსასყიდის მოთხოვნაა.
დღეს, როცა თითქმის ყველა მაღაზიას და ბრენდს განსაკუთრებულ შეთავაზებები აქვს, მომხმარებელში ხშირად ჩნდება შიში, რომ რაიმე მნიშვნელოვანი შესაძლებლობა გამორჩება. ამ შფოთვის ფონზე ადამიანი ხშირად დაუფიქრებლად იღებს გადაწყვეტილებებს და ტყუვდება - გადადის საეჭვო ბმულზე, ჩამოტვირთავს ფაილს ან შეჰყავს პირადი მონაცემები ყალბ ვებსაიტზე და შედეგად თანხასაც კარგავს.
ფიშინგ (Phishing) შეტევის ტიპი კვლავ რჩება ერთ-ერთ მთავარ და უტყუარ იარაღად კიბერთაღლითებისთვის. ის საფრთხეს უქმნის როგორც ინდივიდუალურ მომხმარებლებს, ასევე ორგანიზაციებს. ორგანიზაციების მოწყვლადობა მათ შორის გრძელი უქმეებითაა განპირობებული - საჭიროებისამებრ ინციდენტის საპასუხოდ ისეთი სწრაფი რეაგირება შეიძლება ვერ მოხდეს, როგორც ეს ჩვეულებრივ სამუშაო კვირის მანძილზე მოხდებოდა.
რა უნდა გაითვალისწინონ ამ პერიოდში ორგანიზაციებმა და ფიზიკურმა პირმა გაზრდილი რისკის თავიდან არიდების ან მისი ალბათობის შემცირების მიზნით:
ორგანიზაციებისთვის:
სადღესასწაულო საყიდლებით დაკავებული მომხმარებლებისთვის