საქართველოს ბანკი — AI ინოვაციების მხარდამჭერი
ხელოვნური ინტელექტის მნიშვნელობა როგორც გლობალურ, ისე ადგილობრივ ბაზრებზე დღითიდღე იზრდება. AI-ის შესაძლებლობების ყოველდღიურ საქმიანობაში ინტეგრირებას სულ უფრო მეტი ორგანიზაცია ცდილობს. თუმცა, მისი წარმატებული დანერგვა მხოლოდ ტექნოლოგიური გადაწყვეტილებების მიღებას არ მოიცავს — ის სტრატეგიულ ხედვას, მრავალმხრივ ცოდნასა და მის გარშემო ეკოსისტემის ჩამოყალიბებას მოითხოვს.
სწორედ ასე აღიქვამს ხელოვნურ ინტელექტს საქართველოს ბანკი, რომელიც ამ სფეროში არა მხოლოდ მომხმარებლის გამოცდილების გაუმჯობესებაზეა ორიენტირებული, არამედ საქართველოში ტექნოლოგიური ეკოსისტემის გაძლიერებაზე აქტიურად მუშაობს.
ბანკის მონაცემთა ანალიტიკის დეპარტამენტის დირექტორი, მიხეილ ნადარეიშვილი და IT დირექტორი, (Core IT & Data), ვაჟა მანტუა გვიამბობენ, როგორ იქცა ბანკი ხელოვნური ინტელექტის დანერგვის პიონერად საქართველოში და რეგიონში.
AI, როგორც სტრატეგიული პრიორიტეტი
„ხელოვნური ინტელექტის შესაძლებლობების გამოყენება ჩვენს ბანკში სტრატეგიული პრიორიტეტია“, — ამბობს მიხეილ ნადარეიშვილი — „ჩვენი გუნდი AI გადაწყვეტილებების შემუშავებასა და დანერგვაზე ათ წელზე მეტია, მუშაობს და ამ გზაზე კონკრეტულ პრინციპებს მივყვებით, ესენია: მონაცემებზე დაფუძნებული გადაწყვეტილებები, ინოვაციების წახალისება და მუდმივი ექსპერიმენტირება“.
ბანკის მონაცემთა ანალიტიკის დეპარტამენტი აერთიანებს 80-ზე მეტ პროფესიონალს, რომლებიც ბიზნესმიმართულებებთან თანამშრომლობით AI-ს პრაქტიკულ გამოყენებას უწყობენ ხელს. წარმატების გასაზომად კი იყენებენ როგორც ტექნიკურ, ისე მომხმარებელზე ორიენტირებულ მეტრიკებს, როგორებიცაა მომხმარებლის კმაყოფილება, მომსახურების სისწრაფე და პერსონალიზაციის ხარისხი. ამავდროულად, მკაცრად მიჰყვებიან ეთიკური AI-ის პრინციპებს — ზრუნავენ მონაცემთა უსაფრთხოებასა და პერსონალური ინფორმაციის დაცვაზე.
ვაჟა მანტუა, საქართველოს ბანკის IT დირექტორი, აღნიშნავს, რომ AI თანამედროვე საბანკო სფეროში მნიშვნელოვან ტექნოლოგიურ ძალად იქცა.
„ხელოვნური ინტელექტი, ფაქტობრივად, ისეთივე გარდამტეხი აღმოჩნდა, როგორიც თავის დროზე პერსონალური კომპიუტერი ან მობილური ტელეფონი იყო. მომავალი კი მისი დახმარებით კიდევ უფრო შეიცვლება“.
ვაჟა მიიჩნევს, რომ საბანკო სფერო, განსაკუთრებით საქართველოში, ძალიან ტექნოლოგიურია და პრაქტიკულად, პირველია, ვინც ინოვაციებსა და სიახლეებს, მომხმარებლისთვის საუკეთესო გამოცდილების შექმნის მიზნით ნერგავს. თუმცა, მომავალში ძალიან მნიშვნელოვანი გახდება არა მარტო საუკეთესო გამოცდილების შექმნა, არამედ მომხმარებელთან საუკეთესო ურთიერთობის ჩამოყალიბება.
„ჩვენი ხედვა სწორედ ისაა, ვიყოთ ტექნოლოგიურად ინოვაციური და ამავე დროს — ყოველდღიურად ახლოს ჩვენს მომხმარებლებთან“, — ამბობს ის. „AI ჩვენთვის ყველაზე სტრატეგიული არეალია, მის გარეშე შიდა პროცესების და გარე სერვისების განვითარება წარმოუდგენელია“.
AI უკეთესი სამომხმარებლო გამოცდილებისთვის
საქართველოს ბანკი ხელოვნურ ინტელექტს პერსონალიზებული სამომხმარებლო გამოცდილების გაუმჯობესებისთვის იყენებს.
„დღეს უკვე ხელოვნური ინტელექტის დახმარებით მობილბანკში პერსონალიზებულ საბანკო პროდუქტების შეთავაზებებსა და პარტნიორი კომპანიების ფასდაკლებებს ვაწვდით მომხმარებლებს. ჩვენ ვხედავთ რეალურ ზრდას როგორც პროდუქტების მოხმარებაში, ისე კმაყოფილებაში, რაც მიუთითებს იმაზე, რომ მომხმარებლებისთვის ეს სერვისი მართლაც ღირებულია“, — ამბობს მიხეილ ნადარეიშვილი.
გარდა ამისა, საქართველოს ბანკი ხელოვნური ინტელექტის შესაძლებლობებით ავტომატურ დაკრედიტებას ავითარებს. ამით შესაძლებელი ხდება კრედიტის განაცხადების ავტომატური დამუშავება და გადაწყვეტილების მიღება. შედეგად, აპლიკაციები დღე-ღამის ნებისმიერ მონაკვეთში მუშავდება, თანხის გაცემის დრო კი დღეებიდან 3 წუთზე ჩამოვიდა.
„აღვნიშნავ ჩვენს AI ჩეთბოტსაც, რომელიც მობილბანკშია ჩაშენებული და მომხმარებლებს შესაძლებლობას აძლევს, 24/7-ზე, ნებისმიერი ადგილიდან მიიღონ პასუხები საბანკო კითხვებზე ან გადაჭრან ყოველდღიური საბანკო საკითხები ფილიალში მისვლის გარეშე”.
AI დღეს უკვე მრავალფეროვან როლს ასრულებს ბანკის ინფრასტრუქტურაში. ვაჟა მანტუა აღნიშნავს, რომ მისი გუნდი აქტიურად იყენებს AI შესაძლებლობებს როგორც უსაფრთხოების, ისე პროცესების მონიტორინგის, ანალიზისა და ავტომატიზაციისთვის.
„დღეს უკვე შეგვიძლია წინასწარ განვსაზღვროთ, რომელ სერვისს შეიძლება გაუჩნდეს გამოწვევა და მოვახდინოთ პრევენცია მანამ, სანამ მომხმარებელი პრობლემას იგრძნობს“, — ამბობს ვაჟა მანტუა.
გუნდების გაძლიერება
საქართველოს ბანკის შიდა ცოდნის ბაზის (Knowledge Base) განვითარება ერთ-ერთი მიმართულებაა, რაშიც AI-ის შესაძლებლობები აქტიურად გამოიყენება.
„ეს გვაძლევს საშუალებას, ჩვენივე თანამშრომლებს შევუქმნათ კომფორტი და ყველა პირობა, რომ მათ მარტივად შეძლონ ყველა კითხვაზე პასუხის მალევე მიღება. ჩატი დაეხმარება და მენტორინგს გაუკეთებს ყველა პროცესში, რაც მნიშვნელოვან დროს დააზოგინებს გუნდებს. LLM მოდელები გვაძლევს შესაძლებლობას, ფაქტობრივად, გვყავდეს პერსონალური ასისტენტები, რომლებსაც პასუხი ყველა კითხვაზე ექნება. ჩვენ დავიწყეთ LLM მოდელების გამოყენება კოდის გადახედვის, კოდირების, დოკუმენტაციისა და ტესტირების პროცესებში. იგი მნიშვნელოვნად ამცირებს მარკეტზე პროდუქტის გატანის დროს და ზრდის ხარისხს“, — ამბობს მანტუა.
ორგანიზაციაში აქტუალურია რობოტიკ ტექნოლოგიების გამოყენებაც კოდების განახლებისა და პროცესების ავტომატიაცია-გადაწერაში. ამასთან, საქართველოს ბანკის გუნდის წევრები განსაკუთრებულ ყურადღებას ამახვილებენ გენერაციულ ხელოვნურ ინტელექტზეც (GenAI), რომელიც როგორც შიდა, ისე გარე სერვისებში კრიტიკულ როლს შეასრულებს.
ბანკში ხელოვნური ინტელექტის მიმართულებით თანამშრომლების კომპეტენციების განვითარებაც ერთ-ერთი მთავარი პრიორიტეტია, რაც, მიხეილ ნადარეიშვილის თქმით, პირდაპირ აისახება მომხმარებელთა მომსახურების ხარისხზე.
„სპეციალურად შევქმენით გენერაციული AI ტექნოლოგიების ათვისების პროგრამა, რომელიც თანამშრომლებს აძლევს ცოდნას იმის შესახებ, თუ როგორ შეიძლება უახლესი AI რევოლუციის შედეგად შექმნილი შესაძლებლობები საკუთარი პროდუქტიულობის ასამაღლებლად გამოიყენონ. ამ პროგრამის ფარგლებში თანამშრომლები სწავლობენ GenAI ხელსაწყოებთან მუშაობას, უზიარებენ ერთმანეთს ცოდნას და პროცესებს აჩქარებენ“.
ბანკი, როგორც ცოდნის გამავრცელებელი
საქართველოს ბანკი ცდილობს, იყოს არა მხოლოდ მომხმარებელზე ორიენტირებული ინსტიტუტი, არამედ ცოდნის გამავრცელებელი და მოტივატორი ტექნოლოგიური ეკოსისტემის გაძლიერებისთვის.
„ჩვენი თანამშრომლები უძღვებიან ხელოვნური ინტელექტის კურსებს საქართველოს მოწინავე უნივერსიტეტებში და ატარებენ სემინარებს ამ მიმართულებით სხვადასხვა ღონისძიებაზე“ — ამბობს მიხეილ ნადარეიშვილი — „მიგვაჩნია, რომ ჩვენი წარმატება გადაჯაჭვულია ქვეყანაში ხელოვნური ინტელექტის, როგორც დარგის განვითარებასთან“, — დასძენს ის.
მიხეილ ნადარეიშვილი აღნიშნავს რომ საქართველოს ბანკის მოწინავე ტექნოლოგიურ პოზიციებზე მეტყველებს საერთაშორისო გამოცემა Global Finance-ის ჯილდოც. 2024 წელს საქართველოს ბანკი მსოფლიოში საუკეთესო ციფრულ ბანკად დასახელდა.
„ჩვენ გვწამს და გვამოძრავებს ამბიცია, რომ რეგიონში ერთ-ერთი ყველაზე დიდი გავლენა გვაქვს ტექნოლოგიური სიახლეების დანერგვაში და სხვა ბევრი ორგანიზაციისთვის სამაგალითო ვართ. აღიარება, რომ მსოფლიოში საუკეთესო ფინანსური აპლიკაცია გვაქვს, სწორედ ამის დამსახურებაა. საქართველოს ბანკში ვიცით, რომ ჩვენ ვქმნით მომავალს ჩვენი ქვეყნისთვის და ამიტომ არ ვჩერდებით და ვიცით რომ გზა არგაჩერებისკენ თანამედროვე ტექნოლოგიების გამოყენებაზე გადის“, — ამბობს ვაჟა მანტუა.
სხვა სიახლეები
30.07.2025.18:01
ზაფხულის დადგომასთან ერთად, სუხიშვილების “თაკარა” ახალი ცეკვებით, ენერგიითა და განსხვავებული კომპოზიციებით ისევ აინთო. ექსპერიმენტული ღია სივრცე, ექსპერიმენტული ღია სცენა, საქართველოს ბანკისა და SOLO-ს მხარდაჭერით, მნახველს დაუვიწყარი შთაბეჭდილებებით უკვე მეხუთე წელია ავსებს.
მრავალი წელია, ქართული ნაციონალური ბალეტი „სუხიშვილები” წერს ახალ ისტორიას და უკვე საიუბილეო 80 წლისთავსაც აღნიშნავს. ასეთ საქვეყნო საქმეში დიდი მნიშვნელობა აქვს ხელშეწყობას – არაერთი წელია, „სუხიშვილებს“ მხარდაჭერას უცხადებს საქართველოს ბანკი და მემკვიდრეობაც გრძელდება. სწორედ ამ მე მკვიდერობის ნაწილია “თაკარა”, რომელიც მხოლოდ სივრცე არ არის, ის სუხიშვილების უწყვეტი მოძრაობის, განახლებისა და ლიდერობის სიმბოლოა. კიდევ ერთხელ ადასტურებს, რომ ანსამბლი არასდროს ჩერდება, მუდმივად ავითარებს საკუთარ ხელწერას და ყოველთვის ახლისკენ ისწრაფვის.
აქ აუდიტორია დასის ნაწილი ხდება და მცირე დროით თავს ისიც “სუხიშვილად” გრძნობს. ეს იმიტომ, რომ შესაძლებელია მოცეკვავეების ტექნიკას, სინქრონსა და ოსტატობას მცირე დისტანციიდან დააკვირდე, ახლოს, ბარიერების გარეშე.
ნაციონალური ბალეტის ერთ-ერთი ყველაზე თამამი და კონცეპტუალური პროექტი პანდემიის დროს შეიქმნა. როგორც ანსამბლის დირექტორი და გენერალური პროდიუსერი ნინო სუხიშვილი იხსენებს, თავდაპირველად, ამ იდეაზე მუშაობას ბევრი სირთულე და გამოწვევა ახლდა. თუმცა, საბოლოოდ, დასის ძალისხმევით, ღია სცენა “თაკარა“ იპროვიზაციასა და ექსპერიმენტებისთვის აბსოლუტურად თავისუფალ სივრცედ იქცა.
“როდესაც დახურულ სივრცეში ღონისძიებების გამართვა აიკრძალა, გაჩნდა ღია სცენის შექმნის იდეა. რადგან სცენა საკმაოდ ცხელ და ღია ადგილას მდებარეობს, პროექტს, სიმბოლურად, “თაკარა“ დავარქვით. პროცესი საკმაოდ შემოქმედებითი და შრომატევადი იყო, თუმცა ერთობლივი ძალისხმევით შევქმენით პლატფორმა, რომელიც როგორც მაყურებლისთვის, ისე დასისთვის სრულიად ახალი გამოცდილება აღმოჩნდა“, - ამბობს ნინო სუხიშვილი.
თითოეული ზაფხული წინასგან გამორჩეული, მრავალფეროვანი და შეუდარებელია. აქ ყოველი ცეკვა, მუსიკა და კოსტიუმი სპეციალურად ღია სცენა „თაკარასთვის“ და კონკრეტული სეზონისთვის იქმნება. დასი ყოველ ახალ სეზონზე ქმნის ახალ პროგრამას, მუსიკალურ კომპოზიციებს, სცენურ იდეებსა და კოსტიუმების დიზაინსაც კი. სეზონის დასრულების შემდეგ კი ზოგიერთი ექსპერიმენტული ცეკვა კლასიკაც იქცევა, იმოსება ფორმით და ხდება ანსამბლის ძირითადი რეპერტუარისა და საკონცერტო პროგრამის ბუნებრივი ნაწილი.
„ბოლო ხუთი წელია, ყველაფერი იქმნება თაკარაზე და თაკარასთვის. მუსიკა, ცეკვა, კოსტიუმი, კონცეფცია. აქ დადგმები არასდროს მეორდება. ეს არის სივრცე, სადაც ყველაზე მეტი საშუალებაა, გამოვიდეთ ჩარჩოებიდან და მივცეთ თავისუფალ ფანტაზიას სრულყოფილი მოძრაობის უფლება”,- ნინოსუხიშვილი
შთამაგონებელი და სახასიათოა სხვა ქორეოგრაფიული ნომრებიც. მაგალითად, „ქარაფშაში“ მოცეკვავეებს შეუძლიათ, რომ იმოძრაონ თავისუფლად, იმპროვიზაციით, სცენაზევე მოფიქრებული მანერითა და ტექნიკით. სვანურ მოტივებზე შექმნილი „ჯარა“ კი პირიქით, მკაცრ სიზუსტეს მოითხოვს და მოცეკვავეს რიტმიდან ან ტექნიკიდან გადახვევის უფლებას არ აძლევს. მისგან განსხვავებით, გაცილებით ენერგიული და მსუბუქია აჭარული „კინტრიში“. ღია სცენა “თაკარასთვის” სახასიათოა ქალის მრავალმხრივი სახე ის სცენაზე ერთდოულად არის ნაზი, მგრძნობიარე, მაგრამ ამავე დროს ხისტიც, ძლიერიც და მიზანდასახულიც.
ცეკვის მიღმა, “თაკარას” წარმოდგენებს უნიკალურობას სძენს მუსიკა და კოსტიუმი. ილიკოს სუხიშვილის მიერ შექმნილი მელოდიები აზავებს ფოლკლორის და თანამედროვე მუსიკის მოტივებს. შესაბამისად, თვალშისაცემია დასის ერთგვარი პროვოკაცია, რომ არც ელექტრონულ მუსიკაზე ცეკვას უშინდებიან. “თაკარას” ხასიათს ეხმიანება კოსტიუმებიც - ქსოვილები არის ჰაეროვანი, მსუბუქი, ჭრელი, ფერადი გამოსახულებებით მორთული. ეს ყველაფერი კი ერთიანობაში გვიტოვებს შთაბეჭდილებას, რომ ტრადიციები და თანამედროვეობა წინააღმდეგობაში კიარა, პირიქით, ერთმანეთთან სინთეზშია.
„მუსიკა, კოსტიუმი, ცეკვა, ყველაფერი ერთად იქმნება. გათვალისწინებულია სტილიც, მოძრაობაც, ზაფხულის სეზონიც და თავად პროგრამის კონცეფციაც. ყოველთვის ვცდილობ, რომ კოსტიუმი იყოს ფრიალა, გრილი და იძლეოდეს თავისუფალი მოძრაობის შესაძლებლობას. რადგან ძალიან ცხელა და ეს ყველაფერი თაკარა მზეზე ხდება. ცეკვის დროს კოსტიუმი უნდა იყოს გრილი, მსუბუქი. რაც შეეხება მუსიკას, ისიც სპეციალურად თაკარასთვის იქმნება. ამ მიმართულებით არ ვუშინდებით ექსპერიმენტების ჩატარებას. კერძოდ თაკარას სცენაზე უკვე ელექტრონული მუსიკაც ჟღერს”, - აღნიშნავს ნინო სუხიშვილი.
ასეთი მომზადებისა და უწყვეტი ენერგიის ფონზე, გასაკვირი არ არის, რომ პროექტი „თაკარა“ დიდი პოპულარობით სარგებლობს და პირველივე კონცერტიდან სრული ანშლაგით ტარდება. სუხიშვილები მუდმივად ახერხებენ მაყურებლის გაოცებასა და აღტაცებას, რის გამოც ანსამბლი ნებისმიერი ასაკის გულშემატკივრისთვის ბრენდად იქცა. ბრენდად, რომელიც სიზუსტეს, დისციპლინასა და ტრადიციებს აერთიანებს და არასდროს ჩერდება.
რაც შეეხება სამომავლო გეგმებს, სუხიშვილებს წელს საიუბილეო 80 წელი შეუსრულდათ. შესაბამისად, მაქსიმალურად ცდილობენ, რაც შეიძლება მეტი კონცერტი გამართონ და მაყურებელს ახალი, მრავალფეროვანი წარმოდგენები შესთავაზონ. უკვე დაგეგმილია წინანდლის ფესტივალზე მონაწილეობა. ოქტომბრიდან კი გეზი უცხოეთისკენ იქნება. ანსამბლს ისიც აძლიერებს, რომ ნებისმიერ წამოწყებაში მათ გვერდით საქართველოს ბანკი დგას, ერთგული გულშემატკივარი და ყველა დიდი ჩანაფიქრის სანდო მხარდამჭერი.