„შრომითი მიგრაციის შესახებ“ კანონში შეტანილი ცვლილებები
საქართველოს პარლამენტმა 2025 წლის ივნისის ბოლოს დაამტკიცა საქართველოს „შრომითი მიგრაციის შესახებ“ კანონში ცვლილებები, რომელიც უცხო ქვეყნის მოქალაქეების დასაქმების მიზნით ახალ რეგულაციებს აწესებს.
აღნიშნულ ცვლილებებს მიმოიხილავს შპს „ბი ვი ქონსალთინგის“ მმართველი პარტნიორი ვახტანგ შურღაია:
ახალი რეგულაციების გაცხადებული მიზანია შრომის ბაზრის დაცვა და არალეგალური დასაქმების შემთხვევების აღმოფხვრა. უპირველესად აღსანიშნავია, რომ აღნიშული რეგულაციების გამკაცრების შედეგად, უცხო ქვეყნის მოქალაქეებს საქართველოს ტერიტორიაზე დასაქმების უფლების მისაღებად დასჭირდებათ სპეციალური ნებართვის მოპოვება, რომელსაც გასცემს საქართველოს ოკუპირებული ტერიტორიებიდან დევნილთა, შრომის, ჯანმრთელობისა და სოციალური დაცვის სამინისტრო. სწორედ აღნიშნული ნებართვის მოპოვების შედეგად უცხო ქვეყნის მოქალაქეებს ეძლევათ საშუალება ლეგალურად დასაქამდნენ საქართველოს ტერიტორიაზე.
მნიშვნელოვანია აღინიშნოს, რომ კანონში შეტანილი ცვლილებები ითვალისწინებს, როგორც უცხო ქვეყნის მოქალაქისათვის ლეგალურად დასაქმების ნებართვის მოპოვების პროცედურებს, ისე ადგენს კონკრეტულ მოთხოვნებს და ვალდებულებებს დამსაქმებლებისათვის.
აღნიშნული საკანონმდებლო ცვლილებების თანახმად, უცხო ქვეყნის მოქალაქე უნდა აკმაყოფილებდეს შესაბამისი კვალიფიკაციის კრიტერიუმებს და ამასთან დამსაქმებლმა აუცილებლად უნდა დაადასტუროს, რომ საქართველოს ბაზარზე კონკრეტული სამუშაოს შესასრულებლად კადრები დეფიციტურია. ნებართვის მოპოვების მიზნით დამსაქმებელმა უნდა მიმართოს სამინისტროს უცხო ქვეყნის მოქალაქისათვის დასაქმების უფლების გაცემის ნებართვის მოსაპოვებლად, აღნიშული წესი განსხავდება თვითდასაქმებულების შემთხვევაში, ასეთ დროს განაცხადი შეაქვს თვითდასაქმების მსურველ უცხოელს.
სამინსიტროს მიერ ნებართვის გაცემის შემდეგ, უცხო ქვეყნის მოქალაქემ უნდა მიმართოს შესაბამის საკონსულოს D1 კატეგორიის საიმიგრაციო ვიზის მისაღებად. ამასთან, აღსანიშნავია, რომ აღნიშნული ნებართვის მოპოვებით, უცხო ქვეყნის მოქალაქეს ეძლევა უფლება დასაქმდეს მხოლოდ იმ ადგილობრივ დამსაქმებელთან, რომელმაც გააკეთა შესაბამისი განაცხადი სამინისტროში.
აღსანიშნავია, რომ „შრომითი მიგრაციის შესახებ“ კანონში ცვლილებებთან ერთად, განისაზღვრა სანქციები კანონის მოთხოვნათა დარღვვევის შემთხვევეაში, რომლებიც ვრცელდება, როგორც ადგილობრივ დამსაქმებელზე ისე, უცხო ქვეყნის მოქალაქეზე. შესაბამისად, კანონდარღვევის დადასტურება გამოიწვევს როგორც დამსაქმებლის, ისე დასაქმებულის დაჯარიმებას 2000 ლარის ოდენობით, ხოლო ასეთი ფაქტის განმეორებით გამოვლენის შემთხვევაში სანქციის ოდენობა იზრდება.
დღის ტოპ 10 სიახლე
მარიამ ქვრივიშვილმა დიდი ბრიტანეთის ელჩთან ორმხრივი ურთიერთობის პრიორიტეტული მიმართულებები განიხილა
სხვა სიახლეები
02.10.2025.11:14
2025 წელს საქართველოს პარლამენტმა მიიღო საკანონმდებლო ცვლილებების პაკეტი, რომლის ნაწილიც ძალაში შევიდა 5 სექტემბერს. შედეგად, ცვლილებები შევიდა როგორც საქართველოს სისხლის სამართლის კოდექსში, ისე - სისხლის სამართლის საპროცესო კოდექსსა და სხვა საკანონმდებლო აქტებში. იურიდიული ფირმა ბი ვი ქონსალთინგის მმართველი პარტნიორი ვახტანგ შურღაია საუბრობს იმ მნიშვნელოვან საკითხებზე, რომლებიც დარეგულირდა ახალი მოწესრიგებით.
ზემოხსენებული საკანონმდებლო ცვლილებების საყურადღებო შედეგს წარმოადგენს საქართველოს სისხლის სამართლის საპროცესო კოდექსში დამატებული XVII1 თავი, რომელიც შეეხება დაზარალებულის კომპენსაციას. შედეგად, სასამართლოს გამამტყუნებელი განაჩენით დაზარალებულის კომპენსაციის გადახდის ვალდებულება (თანმიმდევრობით) ეკისრებათ როგორც მსჯავრდებულს მის საკუთრებაში არსებული ქონებიდან, ისე - მსჯავრდებულის ახლო ნათესავს ან სხვა პირს, რომელმაც მსჯავრდებულისაგან მიიღო ამავე მუხლით გათვალისწინებული დანაშაულის შედეგად ქონება უსასყიდლოდ/საბაზრო ღირებულებაზე დაბალ ფასად ან სასყიდლით, როდესაც იგი დამნაშავედაა ცნობილი უკანონო შემოსავლის ლეგალიზაციისათვის.
მნიშვნელოვანია ის უზრუნველყოფის ღონისძიებები, რომლებიც ცვლილებების შედეგად შეიძლება იქნას გამოყენებული დაზარალებულის კომპენსაციის გადახდისათვის.სისხლის სამართლის საპროცესო კოდექსის თანახმად, ეს შეიძლება იყოს როგორც ყადაღა, ისე - მსჯავრდებულისათვის საქართველოდან გასვლის აკრძალვა 16 წლის ვადით. თუმცა, კანონმდებელმა გასვლის აკრძალვის გამოყენებისათვის დაადგინა ერთდროულად 3 აუცილებელი წინაპირობა:
ა) დაზარალებული არ უნდა აცხადებდეს უარს მსჯავრდებულისათვის საქართველოდან გასვლის აკრძალვაზე;
ბ) მსჯავრდებული დამნაშავედ უნდა იყოს ცნობილი დიდი ოდენობით თაღლითობისთვის, დიდი ოდენობით ქონების მიღების მიზნით გამოძალვისათვის, დიდი ოდენობით მითვისების/გაფლანგვისათვის ან საპროცესო კოდექსის 1657 მუხლის 1-ელი ნაწილით გათვალისწინებული სხვა დანაშაულისათვის;
გ) მსჯავრდებული უნდა იყოს საქართველოს მოქალაქე ან სტატუსის მქონე მოქალაქეობის არმქონე პირი (მაგ. დროებითი ბინადრობის ნებართვის მქონე).
გასათვალისწინებელია, რომ დაზარალებულს სისხლის სამართლის კოდექსის ამ თავით გათვალისწინებული ღონისძიების გამოყენების მიუხედავად არ ეზღუდება ზიანის ანაზღაურების მოთხოვნის უფლება სამოქალაქო-სამართლებრივი წესით.
დამატებით, 2025 წლის 19 სექტემბრიდან ძალაში შევიდა საქართველოს სისხლის სამართლის კოდექსში დამატებული ახალი დანაშაული, რაც გულისხმობს მსჯავრდებულთან უკანონო გარიგების დადებას. კერძოდ, ისჯება როგორც მსჯავრდებულის მიერ, რომელსაც არ აუნაზღაურებია დაზარალებულისთვის მიყენებული ზიანი, 1 თვის განმავლობაში საშუალო მომხმარებლის საარსებო მინიმუმის ორმაგ ოდენობაზე (დღეის მდგომარეობით 460 ლარი) მეტი სარგებლის მიღება, ასევე -მისთვის ამგვარი სარგებლის გადაცემა. ეს წესი არ შეეხება მსჯავრდებულის მიერ საბანკო ანგარიშზე ელექტრონული ფორმით მიღებულ თანხას, მის სახელზე რეგისტრირებულ სატრანსპორტო საშუალებას, სასოფლო-სამეურნეო მანქანის დამხმარე ტექნიკურ საშუალებებს ან მის საკუთრებად რეგისტრირებულ უძრავ ქონებას.
ახალი საკანონმდებლო ცვლილებები აშკარად წარმოაჩენს სახელმწიფოს მკაცრ მიდგომას დაზარალებულთა ინტერესების დაცვის კუთხით. განსაკუთრებით საყურადღებოა სისხლისსამართლებრივი პასუხისმგებლობის დაკისრება პირისათვის იმ შემთხვევაშიც კი, როცა მსჯავრდებულმა მისგან მიიღო გარკვეული სარგებელი, მაგალითად, საჩუქრად გადასცეს „საშუალო მომხმარებლის“ საარსებო მინიმუმზე (დღეის მდგომარეობით 230 ლარი) მეტი ღირებულების ნივთი, მიუხედავად იმისა, რომ ასეთი ქმედება შეიძლება არ იყოს პირდაპირ კანონსაწინააღმდეგო ხასიათის ან ზიანის ანაზღაურების თავიდან აცილების მიზანით განხორციელებული.