მთავარიბიზნესიეკონომიკათეგეტა ბიზნესისთვის
ტურიზმიფინანსებიჯანდაცვასპორტი
ტექნოლოგიებიმსოფლიოპოლიტიკაფინანსური განათლება
სტარტაპებიWEEKENDბიზნეს მრჩეველისაზოგადოება
კიბერუსაფრთხოებამოსაზრებაპერსონალური ფინანსებიპოდკასტები
ედიტორიალიბიზნეს ინთელიჯენსიყველა ვიდეოყველა სიახლე
flag
AMD 7087.9
0.0007
flag
AZN 1.593
-0.0004
flag
CNY 38.15
-0.0022
flag
EUR 3.1462
0.0001
flag
GBP 3.5606
-0.0027
flag
KZT 51.72
-0.0008
flag
TRY 0.064
-0.0001
flag
USD 2.7085
-0.0006

სავალდებულო დაზღვევა საქართველოში – რა უნდა გაითვალისწინოს ბიზნესმა?

news image

ბიზნესის მართვა სხვადასხვა სამართლებრივ და ფინანსურ პასუხისმგებლობას გულისხმობს. აღნიშნული პასუხისმგებლობის დაზღვევის ერთ-ერთი საშუალებაა სავალდებულო დაზღვევა, რომელიც კონკრეტულ სფეროებში კანონით განისაზღვრება და მიზნად ისახავს მესამე პირების, თანამშრომლებისა თუ მომხმარებლების დაცვას. რა მნიშვნელოვანი საკითხები უნდა გაითვალისწინოს კომპანიამ სავალდებულო დაზღვევასთან დაკავშირებით და როდისაა მისი გამოყენება სავალდებულო? ამ საკითხებზე მნიშვნელოვან ინფორმაციას გვიზიარებს იურიდიული ფირმა "ბი ვი ქონსალთინგის" მმართველი პარტნიორი - ვახტანგ შურღაია.

მიუხედავად იმისა, რომ დაზღვევის შეძენა ხშირად აღიქმება, როგორც დამატებითი ხარჯი, რეალურად, ის წარმოადგენს მექანიზმს, რომელიც ამცირებს კომპანიის რისკებს და იცავს მას გაუთვალისწინებელი ზარალისგან. საქართველოში მოქმედი კანონმდებლობით ამჟამად არსებობს სავალდებულო დაზღვევის რამდენიმე ძირითადი სახე. ბიზნეს-სუბიექტებისათვის მეტად საყურადღებოა შემდეგი ტიპის სავალდებულო დაზღვევა:

1. უბედური შემთხვევის სავალდებულო დაზღვევა

„შრომის უსაფრთხოების შესახებ“ საქართველოს კანონის თანახმად, დამსაქმებელი ვალდებულია, საკუთარი ხარჯებით მუშაობის პერიოდში დასაქმებული უზრუნველყოს უბედური შემთხვევის დაზღვევით. აღნიშნული მოთხოვნა ვრცელდება მომეტებული საფრთხის შემცველ მძიმე, მავნე და საშიშპირობებიან სამუშაო ადგილებზე, ე.ი. იმ საქმიანობებზე, რომლებიც ექვემდებარება ეკონომიკურ საქმიანობათა რეესტრში რეგისტრაციას. პრაქტიკაში ეს მოიცავს ისეთ სექტორებს, როგორიცაა: სამშენებლო საქმიანობა, სამთო მრეწველობა, მეტალურგია, ქიმიური წარმოება, მაღალი ძაბვის ელექტრომონტაჟი და სხვა ფიზიკურად სახიფათო სამუშაოები. ამ საქმიანობათა სრული ჩამონათვალი განისაზღვრება საქართველოს მთავრობის №381 დადგენილებით. 

კანონის თანახმად, დაზღვევა უნდა მოიცავდეს როგორც დაზარალებულის სამედიცინო ხარჯების ანაზღაურებას, ისე შრომისუუნარობის ან გარდაცვალების შემთხვევაში კომპენსაციის გაცემას.

როგორც წესი, უბედური შემთხვევის სავალდებულო დაზღვევა ვრცელდება როგორც კომპანიის ტერიტორიაზე მომხდარ უბედურ შემთხვევაზე, ასევე ინციდენტებზე, რომლებიც შეიძლება მოხდეს სამუშაო მოვალეობის შესრულებისას (მათ შორის, კომპანიის ტერიტორიის მიღმა).

2. მასობრივი თავშეყრის ობიექტების მფლობელთა პასუხისმგებლობის დაზღვევა

საქართველოს მთავრობის №177 დადგენილება განსაზღვრავს მასობრივი თავშეყრის ობიექტებს და მათი მფლობელების მიერ მესამე პირის წინაშე სამოქალაქო პასუხისმგებლობის სავალდებულო დაზღვევის წესებსა და პირობებს. კერძოდ, სავალდებულო დაზღვევას ექვემდებარება ისეთი მასობრივი თავშეყრის ობიექტების მფლობელები, როგორიცაა: სავაჭრო ცენტრი, სასტუმრო, დასასვენებელი სახლი, ავტოგასამართი/აირგასამართი სადგური, ბაზრობა. დადგენილება თითოეული მსგავსი მასობრივი თავშეყრის ობიექტისათვის განსაზღვრავს წლიურ სადაზღვევო ლიმიტს.

აღნიშნული ობიექტების მფლობელები ვალდებულნი არიან, დააზღვიონ მესამე პირთა წინაშე სამოქალაქო პასუხისმგებლობა მათი პირადი და ქონებრივი ინტერესების დაცვის მიზნით. ობიექტის მფლობელი ვალდებულია, წერილობითი ფორმით აცნობოს საქართველოს დაზღვევის სახელმწიფო ზედამხედველობის სამსახურს სავალდებულო დაზღვევის სახეობაში საქმიანობის განხორციელების შესახებ საქმიანობის დაწყებამდე, ასევე საკუთარი ინიციატივით საქმიანობის შეწყვეტისას − შეწყვეტამდე ერთი თვით ადრე.

რატომ არის იურიდიული კონსულტაცია აუცილებელი?

სავალდებულო დაზღვევა მხოლოდ ფორმალური ვალდებულება არაა. იგი წარმოადგენს კომპანიის იურიდიული და ფინანსური მდგრადობის ერთ-ერთ საყრდენს. პრაქტიკაში ხშირად გვხვდება შემთხვევები, როდესაც კომპანიები შეცდომით მიიჩნევენ, რომ სადაზღვევო პოლისი ავტომატურად ფარავს მათ კანონით დადგენილ ვალდებულებებს, მაშინ, როდესაც ზოგიერთი დაზღვევა ფაქტობრივად არ აკმაყოფილებს აუცილებელ სტანდარტებს. აუცილებელია, ყოველ კონკრეტულ შემთხვევაში შეფასდეს, ექვემდებარება თუ არა კომპანიის საქმიანობა სავალდებულო დაზღვევას და შემდგომ მოხდეს კანონით დადგენილი პირობების შესაბამისი სადაზღვევო ხელშეკრულების გაფორმება.

კანონის მოთხოვნებთან შეუსაბამობამ შესაძლოა გამოიწვიოს რიგი სამართლებრივი შედეგები. მაგალითად, თუ პირი, რომლის მიმართაც კანონის ძალით უნდა განხორციელდეს სავალდებულო დაზღვევა, არ არის დაზღვეული, მას უფლება აქვს, სასამართლო წესით მოსთხოვოს დაზღვევის განხორციელება დამზღვევს, რომელსაც დაკისრებული აქვს მისი დაზღვევის ვალდებულება. ეს კი, თავისთავად, დამატებით ხარჯებთანაა დაკავშირებული.

სწორედ ამიტომ, იურიდიული შეფასება და კონტროლი ყოველი ეტაპისთვის კრიტიკულია – ამ გზით თავიდან აიცილებთ შეცდომებს, დაიცავთ კომპანიას სარისკო სიტუაციებისგან და დააკმაყოფილებთ საკანონმდებლო მოთხოვნებს სრულად.

 

 

news banner
ნინო ჭანტურია ავტორი
LIVE

დღის ტოპ 10 სიახლე











სხვა სიახლეები

ბიზნეს მრჩეველი
image მეწარმე სუბიექტის ელექტრონული პორტალი და პრაქტიკული გამოწვევები

11.11.2025.14:33

„მეწარმეთა შესახებ“ საქართველოს ახალი კანონით, გარდა სხვა მნიშვნელოვანი საკითხებისა, დარეგულირდა ელექტრონული პორტალის შექმნა ბიზნეს-სუბიექტებისათვის. აღნიშნული პორტალის არსსა და მასთან დაკავშირებულ გამოწვევებზე საუბრობს იურიდიული ფირმა "ბი ვი ქონსალთინგის" მმართველი პარტნიორი - ვახტანგ შურღაია.

კანონის თანახმად, მეწარმე სუბიექტის რეგისტრაციის შემდეგ ენიჭება ავტორიზებული მომხმარებლის გვერდი (ერთიანი ელექტრონული პორტალი), სადაც ხდება წინასწარ განსაზღვრული დოკუმენტების/ინფორმაციის ატვირთვა და გამოქვეყნება. აღნიშნული ელექტრონული პორტალის მართვაზე პასუხისმგებელია ბიზნეს-სუბიექტის მიერ გამოყოფილი წარმომადგენელი (ერთ-ერთი ხელმძღვანელი პირი). 

პორტალზე გამოქვეყნებას ექვემდებარება ისეთი ინფორმაცია, როგორიცაა: რეესტრში რეგისტრირებული მონაცემები და მათში განხორციელებული ცვლილება, საზოგადოების განთავსებული კაპიტალის ოდენობა, განთავსებული კაპიტალის ცვლილება, კრების მოწვევის შესახებ შეტყობინება, სააქციო საზოგადოებაში არაფულადი შენატანის შესახებ ანგარიში და ა.შ. ამ დოკუმენტაციის გამოქვეყნების მიზანია გამჭირვალობის უზრუნველყოფა და პარტნიორების/კრედიტორების/მესამე პირების ინფორმირება საზოგადოებაში მიმდინარე საკითხებზე. მაგალითისათვის, პორტალზე გამოქვეყნებას ექვემდებარება შეტყობინება საერთო კრების მოწვევის შესახებ.

მიუხედავად ელექტრონული პორტალის ამგვარი დანიშნულებისა, ზოგიერთ შემთხვევაში მასზე დოკუმენტების გამოქვეყნება შესაძლოა დაბრკოლდეს გარკვეული ტექნიკური წინაღობით. მაგალითად, კანონის თანახმად, სააქციო საზოგადოების აქციონერი უფლებამოსილია, ხელმძღვანელი პირების მიერ კრების მოწვევის შესახებ მოთხოვნის დაუკმაყოფილებლობის შემთხვევაში მიმართოს სასამართლოს და მიიღოს საერთო კრების მოწვევის უფლებამოსილება. ასეთ დროს საზოგადოების ელექტრონულ პორტალზე კრების მოწვევის შესახებ შეტყობინება დაუბრკოლებლად გამოქვეყნდება.

მეორე მხრივ, თუ შეზღუდული პასუხისმგებლობის საზოგადოების დირექტორი არ იწვევს კრებას, ელექტრონულ პორტალზე კრების მოსაწვევის გამოქვეყნება შესაძლოა ტექნიკურად დაბრკოლდეს. ასეთ შემთხვევაში კანონი არ ითვალისწინებს იდენტურ ჩანაწერს შპს-სთვის, რაც პრაქტიკაში ელექტრონულ პორტალზე გამოქვეყნებას აფერხებს.

მეწარმეთა შესაქხებ საქართველოს კანონის 128-ე მუხლის შინაარსიდან გამომდინარე, თუ პარტნიორთა რიგგარეშე კრების მოწვევის შესახებ ინიციატორი პარტნიორების მოთხოვნის წარდგენიდან 20 დღის ვადაში ის არ მოიწვევა, ინიციატორ პარტნიორებს უფლება აქვთ, თავად მოიწვიონ რიგგარეშე კრება. თუმცა, საჯარო რეესტრს არ აქვს ერთგვაროვანი პრაქტიკა და ზოგიერთ შემთხვევაში პარტნიორთა ინიციატივით კრების მოწვევის შესახებ ინფორმაციას არ აქვეყნებს. შესაბამისად, ასეთ შემთხვევაში კრების შესახებ ინფორმაციის გამოუქვეყნებლობა აფერხებს პარტნიორთა უფლების რეალიზებას. ასეთ შემთხვევაში საჭირო გახდება სასამართლოს ჩარევა და მისი გადაწყვეტილების საფუძველზე ინფორმაციის გამოქვეყნება ელექტრონულ პორტალზე.

ამდენად, ელექტრონული პორტალი წარმოადგენს ბიზნეს-სუბიექტის ეფექტური ფუნქციონირების ერთ-ერთ გარანტს. აუცილებელია, შპს-ს პარტნიორებს არ შეექმნათ ტექნიკური წინაღობა და საჯარო რეესტრმა დანერგოს ერთგვაროვანი პრაქტიკა პარტნიორებისათვის სასამართლოს ჩარევის გარეშე, კანონის შესაბამისად, კრების მოსაწვევის ელექტრონულ პორტალზე გამოქვეყნების საშუალების მიცემით. 

 

საქართველოს ეკონომიკური ფორუმი

Powered by Business Insider Georgia

ვრცლად
economic forum

სიახლეების გამოწერა