მთავარიბიზნესიეკონომიკათეგეტა ბიზნესისთვის
ტურიზმიფინანსებიჯანდაცვასპორტი
ტექნოლოგიებიმსოფლიოპოლიტიკაფინანსური განათლება
სტარტაპებიWEEKENDბიზნეს მრჩეველისაზოგადოება
კიბერუსაფრთხოებამოსაზრებაპერსონალური ფინანსებიპოდკასტები
ყველა ვიდეოყველა სიახლე
ბიზნეს მედია - Bank of Georgia
flag
AMD 7071.2
-0.0111
flag
AZN 1.5858
-0.0002
flag
CNY 38.474
-0.0016
flag
EUR 3.1747
-0.003
flag
GBP 3.637
-0.0112
flag
KZT 53.96
0.011
flag
TRY 0.0628
-0.0001
flag
USD 2.6959
-0.0007

სად გადის ზღვარი ექსკლუზიურ შეთანხმებას და კონკურენციის შემზღუდველ შეთანხმებას შორის

news image

დღევანდელ კონკურენტულ ბაზარზე ბიზნესის წარმატების ერთ-ერთი გასაღები ექსკლუზიური შეთანხმებების მიღწევაა, რათა უზრუნველყოფილი იქნეს კომპანიის უპირატესობა კონკურენტებზე. მიუხედავად ამისა, ხშირად რთულია მისი კანონსაწინააღმდეგო შეთანხმებისაგან გამიჯვნა. სად გადის ზღვარი ექსკლუზიურ შეთანხმებასა და კონკურენციის შემზღუდველ შეთანხმებას შორის და როდის აზიანებს ხელშეკრულება ჯანსაღ კონკურენციას? „ბიზნეს მრჩეველის“ რუბრიკაში ბი ვი ქონსალთინგის მმართველი პარტნიორი ვახტანგ შურღაია გვიზიარებს პრაქტიკულ გამოცდილებას ამ საკითხებთან დაკავშირებით.

რა არის ექსკლუზიური შეთანხმება?

ბიზნესის ეფექტური ფუნქციონირების ერთ-ერთ ხელშემწყობ ფაქტორს კომპანიებს შორის ექსკლუზიურ დათქმებზე დაფუძნებული ურთიერთობები წარმოადგენს. როგორც წესი, ამგვარი თანამშრომლობა ხელს უწყობს ბაზარზე ჯანსაღ კონკურენციას. ექსკლუზიური შეთანხმების მაგალითია ექსკლუზიური სავაჭრო პირობების დადგენა (ფასდაკლება, სპეციალური შეთავაზებები), ლოიალურობის პროგრამები და სხვა შეღავათები. მაგალითად,  კონკურენციის სააგენტოს უახლეს გადაწყვეტილებაში (სასტუმროებისა და განთავსების ობიექტებით მომსახურების ონლაინ მიწოდების საქმე) სადავო იყო შეთანხმება, რომლითაც კომპანია მხოლოდ ერთ სავაჭრო პარტნიორს ანიჭებდა ექსკლუზიური ფასდაკლების სახით უპირატესობას. 

რა შემთხვევაშია ექსკლუზიური შეთანხმება კანონსაწინააღმდეგო?

ექსკლუზიური ხელშეკრულებები შესაძლოა ჯანსაღი კონკურენტული გარემოსთვის მნიშვნელოვანი საფრთხის შემცველი აღმოჩნდეს. ზღვარი ხელშეკრულების დადების თავისუფლებასა და კანონსაწინააღმდეგო შეთანხმებას შორის გადის იქ, სადაც შეთანხმებას მოსდევს კონკურენციის შეზღუდვა, დაუშვებლობა ან/და აკრძალვა.   „კონკურენციის შესახებ“ საქართველოს კანონის მე-7 მუხლის 1-ელი პუნქტით აკრძალულია სწორედ ისეთი ხელშეკრულების დადება, ქმედების განხორციელება ან გადაწყვეტილების მიღება,  რომლის მიზანია/შედეგია ზემოხსენებული კონკურენციის შეზღუდვა. მაგალითისათვის, ასეთი ქმედებაა: ფასების ფიქსირება, ბაზრების სხვადასხვა ნიშნით განაწილება, ერთსა და იმავე ტრანზაქციებზე განსხვავებული პირობების დაწესება, არარელევანტური დამატებითი ვალდებულებების დადგენა  ხელშეკრულების მხარისათვის და ა.შ.

საქართველოში მსგავსი შეთანხმებების კონტროლს ახორციელებს საქართველოს კონკურენციისა და მომხმარებლის დაცვის სააგენტო. იმისათვის, რომ შეთანხმებას არ ჰქონდეს კანონსაწინააღმდეგო ხასიათი, აუცილებელია, ბიზნესმა გაითვალისწინოს  სააგენტოს მიერ ჩამოყალიბებული პრაქტიკა.

„დელტა დეველოპმენტ გრუპის“ საქმეში კონკურენციის სააგენტომ კონკურენციის შემზღუდველად მიიჩნია სახელმწიფო ტენდერში მონაწილე ბიზნეს სუბიექტებსა და „იშვიათი ენების“ (ბანგლადეშური, ჰინდი, ურდუ, სინჰალა და სხვ.,) სპეციალისტთან დადებული ექსკლუზიური შეთანხმება, რომელიც ამ უკანასკნელს უკრძალავდა მათ კონკურენტებთან თანამშრომლობას.

 

ასევე, „კინოთეატრის ბილეთების ონლაინ რეალიზაციის საქმეში“ სააგენტომ კონკურენციის საწინააღმდეგოდ მიიჩნია სადისტრიბუციო კომპანიასა და კინოთეატრის ბილეთების ონლაინ რეალიზატორს შორის კინოთეატრის ბილეთების „ექსკლუზიური მიწოდების“ თაობაზე ნებათა თანხვედრა.

რა საგამონაკლისო წესებს ითვალისწინებს კანონმდებლობა?

საქართველოს კანონმდებლობის თანახმად, ეკონომიკურ აგენტს არ ეკისრება პასუხისმგებლობა კანონსაწინააღმდეგო ექსკლუზიური შეთანხმებისათვის შემდეგ შემთხვევებში:

  • კონკურენციის უმნიშვნელოდ შემზღუდველი შეთანხმებები - ეს საგამონაკლისო წესი  დაფუძნებულია ხელშეკრულების მხარეთა საბაზრო წილებზე. ითვლება, რომ თუ შეთანხმებაში მონაწილე კომპანიის საბაზრო წილი მინიმალურ ზღვარს არ აღემატება, მათი ქმედება ბაზარზე არსებით ზეგავლენას ვერ იქონიებს. მინიმალური ზღვარია: ჰორიზონტალური შეთანხმების შემთხვევაში - 10% (ერთობლივად), ვერტიკალური შეთანხმების შემთხვევაში - 15% (ინდივიდუალურად).
  • მთავრობის დადგენილებით გათვალისწინებული გამონაკლისები - აღნიშნული საფუძველი უკავშირდება იმ დადებით ეკონომიკურ სარგებელს, რომელიც შესაძლოა შედეგად ჰქონდეს ექსკლუზიურ შეთანხმებას. საქართველოს მთავრობის 2014 წლის 1 სექტემბრის №526 დადგენილების თანახმად, გამონაკლისები ვრცელდება: ტექნოლოგიური ტრანსფერის, სპეციალიზაციის, საერთო კვლევების წარმოების შესახებ ხელშეკრულებებზე. მაგალითად,  კანონსაწინააღმდეგოდ არ მიიჩნევა ექსკლუზიური შეთანხმებები, რომლებიც უკავშირდება ახალი ავტოსატრანსპორტო საშუალებებისა და მათი სათადარიგო ნაწილების ყიდვა-გაყიდვას, შემდგომ რეალიზაციას, ავტოტრანსპორტის რემონტისა და ტექნიკური მომსახურების უზრუნველყოფას და ა.შ.

კონკურენციის შემზღუდველი შეთანხმების დადგენის შემთხვევაში საქართველოს კანონმდებლობა ითვალისწინებსჯარიმას, რომლის ოდენობა არ უნდა აღემატებოდეს წინა ფინანსური წლის განმავლობაში კომპანიის წლიური ბრუნვის 5 პროცენტს. კანონი განსაზღვრავს სანქციის მაქსიმალურ ოდენობას, ხოლო მისი ზუსტი რაოდენობის დადგენა ხდება სააგენტოს მიერ.

დასკვნის სახით შეიძლება ითქვას, რომ ექსკლუზიური შეთანხმებები კანონიერია, თუ მათი მიზანი/შედეგი არ არის კონკურენციის შეზღუდვა და შეესაბამება კანონით დადგენილ გამონაკლისებს. ზემოთ მოყვანილი მაგალითების გათვალისწინების შემთხვევაში შესაძლებელი იქნება კანონით გათვალისწინებული სანქციების თავიდან აცილება და ჯანსაღი კონკურენციის ხელშეწყობა.

news banner
ავტორი
LIVE

დღის ტოპ 10 სიახლე











სხვა სიახლეები

ბიზნეს მრჩეველი
image ბრენდის სამართლებრივი დაცვა: რა უნდა ვიცოდეთ სასაქონლო ნიშნის რეგისტრაციისას

17.12.2025.14:56

თანამედროვე ბიზნეს გარემოში სასაქონლო ნიშანი ერთ-ერთი ყველაზე ღირებული არამატერიალური აქტივია. იგი არა მხოლოდ მარკეტინგული ინსტრუმენტია, არამედ - სამართლებრივი დაცვის ობიექტიც. მიუხედავად ამისა, პრაქტიკაში ხშირია შემთხვევები, როდესაც ბიზნეს-სუბიექტები არ არეგიტსრირებენ სასაქონლო ნიშანს შესაბამის ორგანოში, რაც რიგ სამართლებრივ პრობლემებს იწვევს. ამ და სხვა საკითხებზე გვესაუბრება იურიდიული ფირმა ბი ვი ქონსალთინგის იურისტი - მარიამ ბაღდავაძე.

რა არის სასაქონლო ნიშანი?

„სასაქონლო ნიშნების შესახებ“ საქართველოს კანონის თანახმად, სასაქონლო ნიშანი არის ნებისმიერი სიმბოლო ან სიმბოლოთა ერთობლიობა, რომელიც შეტანილია სასაქონლო ნიშნების რეესტრში, ჩამოყალიბებულია ნათლად და მკაფიოდ და აქვს უნარი, ერთი საწარმოს საქონელი/მომსახურება მეორე საწარმოს საქონლისგან/მომსახურებისგან განასხვაოს.

სასაქონლო ნიშანი შეიძლება იყოს:

• სიმბოლო, რომელიც გამოისახება გრაფიკულად და აქვს უნარი განასხვავოს ერთი საწარმოს მიერ წარმოებული საქონელი ან/და გაწეული მომსახურება, მეორე საწარმოს მიერ წარმოებული საქონლისა ან/და გაწეული მომსახურებისგან;

• სიმბოლო შეიძლება იყოს სიტყვა, სიტყვები, ადამიანის სახელი, ასოები, ციფრები, ბგერები, გამო სა ხულება, სამგანზომილებიანი ფიგურა, ასევე, საქონლის ფორმა, შეფუთვა ან სხვა გარეგნული გაფორმება ფერის ან ფერთა კომბინაციის გამოყენებით.

რა მნიშვნელობა აქვს სასაქონლო ნიშნის რეგისტრაციას?

კანონის თანახმად, სასაქონლო ნიშნის დაცვის ხერხია მისი საქპატენტში რეგისტრაცია ან დაცვა საერთაშორისო შეთანხმების საფუძველზე. სასაქონლო ნიშნის რეგისტრაციას აქვს კრიტიკული მნიშვნელობა, რადგან ის არ არის მხოლოდ ფორმალური პროცედურა. რეგისტრაცია უზრუნველყოფს სასაქონლო ნიშნის სამართლებრივ დაცვასა და კომერციულ უსაფრთხოებას.

პრაქტიკაში ხშირია შემთხვევები, როდესაც ბიზნეს-სუბიექტები სასაქონლო ნიშნის რეგისტრაციის გარეშე იყენებენ მას საქმიანობის განსახორციელებლად. შედეგად, წარმოიშვება რისკი, რომ იგივე/მსგავსი სასაქონლო ნიშანი გამოყენებულ იქნეს და დარეგისტრირდეს საქპატენტში სხვა კომპანიის მიერ. შედეგად, ბიზნეს-სუბიექტს არ ექნება უფლება, გამოიყენოს სხვა კომპანიის სახელზე რეგისტრირებული ან მის აღრევამდე მსგავსი ნიშანი.

მსგავს შემთხვევაში სამართლებრივი დაცვის მექანიზმი შესაძლოა იყოს სასაქონლო ნიშნის რეგისტრაციის ბათილად ცნობა სასამართლოს მიერ იმ მოტივით, რომ რეგისტრაცია არაკეთილსინდისიერი განზრახვით განხორციელდა. თუმცა, ასეთ შემთხვევაში არაკეთილსინდისიერი ქმედების მტკიცება საკმაოდ რთულია. ამდენად, სასაქონლო ნიშნის რეგისტრაცია სწორი ნაბიჯია სამომავლო დავების პრევენციისათვის.

როგორ დავარეგისტრიროთ სასაქონლო ნიშანი?

სასაქონლო ნიშნის რეგისტრაციის მიზნით განმცხადებელი მიმართავს საქართველოს ინტელექტუალური საკუთრების ეროვნულ ცენტრს - „საქპატენტს“. განაცხადის წარდგენა შესაძლებელია როგორც მატერიალურად, ისე - ელექტრონული ფორმით. სასაქონლო ნიშნის განაცხადზე საქპატენტი ატარებს ფორმალური მოთხოვნების ექსპერტიზას განაცხადის შეტანიდან 1 თვის ვადაში და არსობრივ ექსპერტიზას ფორმალური მოთხოვნების ექსპერტიზის დამთავრებიდან 6 თვის ვადაში.

ექსპერტიზის დასრულების შემდგომ სასაქონლო ნიშანი ექვემდებარება რეგისტრაციასა და ბიულეტენში გამოქვეყნებას. სასაქონლო ნიშნის რეესტრში რეგისტრაციის შემდეგ გაიცემა მოწმობა სასაქონლო ნიშანზე, რომელიც ადასტურებს მის რეგისტრაციას და მფლობელის განსაკუთრებულ უფლებას აღნიშნულ სასაქონლო ნიშანზე. სასაქონლო ნიშნის რეგისტრაციის მოქმედების ვადა განისაზღვრება 10 წლით. აღნიშნული პროცედურების სირთულისა და სამართლებრივი რისკების გათვალისწინებით, სასაქონლო ნიშნის რეგისტრაციის პროცესში მიზანშეწონილია კვალიფიციური იურიდიული დახმარების გამოყენება.

საქართველოს ეკონომიკური ფორუმი

Powered by Business Insider Georgia

ვრცლად
economic forum

სიახლეების გამოწერა