მთავარიბიზნესიეკონომიკათეგეტა ბიზნესისთვის
ტურიზმიფინანსებიჯანდაცვასპორტი
ტექნოლოგიებიმსოფლიოპოლიტიკაფინანსური განათლება
სტარტაპებიWEEKENDბიზნეს მრჩეველისაზოგადოება
კიბერუსაფრთხოებამოსაზრებაპერსონალური ფინანსებიპოდკასტები
ყველა ვიდეოყველა სიახლე
ბიზნეს მედია - Bank of Georgia
flag
AMD 7071.2
-0.0111
flag
AZN 1.5858
-0.0002
flag
CNY 38.474
-0.0016
flag
EUR 3.1747
-0.003
flag
GBP 3.637
-0.0112
flag
KZT 53.96
0.011
flag
TRY 0.0628
-0.0001
flag
USD 2.6959
-0.0007

მეწარმე სუბიექტის ელექტრონული პორტალი და პრაქტიკული გამოწვევები

news image

„მეწარმეთა შესახებ“ საქართველოს ახალი კანონით, გარდა სხვა მნიშვნელოვანი საკითხებისა, დარეგულირდა ელექტრონული პორტალის შექმნა ბიზნეს-სუბიექტებისათვის. აღნიშნული პორტალის არსსა და მასთან დაკავშირებულ გამოწვევებზე საუბრობს იურიდიული ფირმა "ბი ვი ქონსალთინგის" მმართველი პარტნიორი - ვახტანგ შურღაია.

კანონის თანახმად, მეწარმე სუბიექტის რეგისტრაციის შემდეგ ენიჭება ავტორიზებული მომხმარებლის გვერდი (ერთიანი ელექტრონული პორტალი), სადაც ხდება წინასწარ განსაზღვრული დოკუმენტების/ინფორმაციის ატვირთვა და გამოქვეყნება. აღნიშნული ელექტრონული პორტალის მართვაზე პასუხისმგებელია ბიზნეს-სუბიექტის მიერ გამოყოფილი წარმომადგენელი (ერთ-ერთი ხელმძღვანელი პირი). 

პორტალზე გამოქვეყნებას ექვემდებარება ისეთი ინფორმაცია, როგორიცაა: რეესტრში რეგისტრირებული მონაცემები და მათში განხორციელებული ცვლილება, საზოგადოების განთავსებული კაპიტალის ოდენობა, განთავსებული კაპიტალის ცვლილება, კრების მოწვევის შესახებ შეტყობინება, სააქციო საზოგადოებაში არაფულადი შენატანის შესახებ ანგარიში და ა.შ. ამ დოკუმენტაციის გამოქვეყნების მიზანია გამჭირვალობის უზრუნველყოფა და პარტნიორების/კრედიტორების/მესამე პირების ინფორმირება საზოგადოებაში მიმდინარე საკითხებზე. მაგალითისათვის, პორტალზე გამოქვეყნებას ექვემდებარება შეტყობინება საერთო კრების მოწვევის შესახებ.

მიუხედავად ელექტრონული პორტალის ამგვარი დანიშნულებისა, ზოგიერთ შემთხვევაში მასზე დოკუმენტების გამოქვეყნება შესაძლოა დაბრკოლდეს გარკვეული ტექნიკური წინაღობით. მაგალითად, კანონის თანახმად, სააქციო საზოგადოების აქციონერი უფლებამოსილია, ხელმძღვანელი პირების მიერ კრების მოწვევის შესახებ მოთხოვნის დაუკმაყოფილებლობის შემთხვევაში მიმართოს სასამართლოს და მიიღოს საერთო კრების მოწვევის უფლებამოსილება. ასეთ დროს საზოგადოების ელექტრონულ პორტალზე კრების მოწვევის შესახებ შეტყობინება დაუბრკოლებლად გამოქვეყნდება.

მეორე მხრივ, თუ შეზღუდული პასუხისმგებლობის საზოგადოების დირექტორი არ იწვევს კრებას, ელექტრონულ პორტალზე კრების მოსაწვევის გამოქვეყნება შესაძლოა ტექნიკურად დაბრკოლდეს. ასეთ შემთხვევაში კანონი არ ითვალისწინებს იდენტურ ჩანაწერს შპს-სთვის, რაც პრაქტიკაში ელექტრონულ პორტალზე გამოქვეყნებას აფერხებს.

მეწარმეთა შესაქხებ საქართველოს კანონის 128-ე მუხლის შინაარსიდან გამომდინარე, თუ პარტნიორთა რიგგარეშე კრების მოწვევის შესახებ ინიციატორი პარტნიორების მოთხოვნის წარდგენიდან 20 დღის ვადაში ის არ მოიწვევა, ინიციატორ პარტნიორებს უფლება აქვთ, თავად მოიწვიონ რიგგარეშე კრება. თუმცა, საჯარო რეესტრს არ აქვს ერთგვაროვანი პრაქტიკა და ზოგიერთ შემთხვევაში პარტნიორთა ინიციატივით კრების მოწვევის შესახებ ინფორმაციას არ აქვეყნებს. შესაბამისად, ასეთ შემთხვევაში კრების შესახებ ინფორმაციის გამოუქვეყნებლობა აფერხებს პარტნიორთა უფლების რეალიზებას. ასეთ შემთხვევაში საჭირო გახდება სასამართლოს ჩარევა და მისი გადაწყვეტილების საფუძველზე ინფორმაციის გამოქვეყნება ელექტრონულ პორტალზე.

ამდენად, ელექტრონული პორტალი წარმოადგენს ბიზნეს-სუბიექტის ეფექტური ფუნქციონირების ერთ-ერთ გარანტს. აუცილებელია, შპს-ს პარტნიორებს არ შეექმნათ ტექნიკური წინაღობა და საჯარო რეესტრმა დანერგოს ერთგვაროვანი პრაქტიკა პარტნიორებისათვის სასამართლოს ჩარევის გარეშე, კანონის შესაბამისად, კრების მოსაწვევის ელექტრონულ პორტალზე გამოქვეყნების საშუალების მიცემით. 

 

news banner
ნინო ჭანტურია ავტორი
LIVE

დღის ტოპ 10 სიახლე











სხვა სიახლეები

ბიზნეს მრჩეველი
image ბრენდის სამართლებრივი დაცვა: რა უნდა ვიცოდეთ სასაქონლო ნიშნის რეგისტრაციისას

17.12.2025.14:56

თანამედროვე ბიზნეს გარემოში სასაქონლო ნიშანი ერთ-ერთი ყველაზე ღირებული არამატერიალური აქტივია. იგი არა მხოლოდ მარკეტინგული ინსტრუმენტია, არამედ - სამართლებრივი დაცვის ობიექტიც. მიუხედავად ამისა, პრაქტიკაში ხშირია შემთხვევები, როდესაც ბიზნეს-სუბიექტები არ არეგიტსრირებენ სასაქონლო ნიშანს შესაბამის ორგანოში, რაც რიგ სამართლებრივ პრობლემებს იწვევს. ამ და სხვა საკითხებზე გვესაუბრება იურიდიული ფირმა ბი ვი ქონსალთინგის იურისტი - მარიამ ბაღდავაძე.

რა არის სასაქონლო ნიშანი?

„სასაქონლო ნიშნების შესახებ“ საქართველოს კანონის თანახმად, სასაქონლო ნიშანი არის ნებისმიერი სიმბოლო ან სიმბოლოთა ერთობლიობა, რომელიც შეტანილია სასაქონლო ნიშნების რეესტრში, ჩამოყალიბებულია ნათლად და მკაფიოდ და აქვს უნარი, ერთი საწარმოს საქონელი/მომსახურება მეორე საწარმოს საქონლისგან/მომსახურებისგან განასხვაოს.

სასაქონლო ნიშანი შეიძლება იყოს:

• სიმბოლო, რომელიც გამოისახება გრაფიკულად და აქვს უნარი განასხვავოს ერთი საწარმოს მიერ წარმოებული საქონელი ან/და გაწეული მომსახურება, მეორე საწარმოს მიერ წარმოებული საქონლისა ან/და გაწეული მომსახურებისგან;

• სიმბოლო შეიძლება იყოს სიტყვა, სიტყვები, ადამიანის სახელი, ასოები, ციფრები, ბგერები, გამო სა ხულება, სამგანზომილებიანი ფიგურა, ასევე, საქონლის ფორმა, შეფუთვა ან სხვა გარეგნული გაფორმება ფერის ან ფერთა კომბინაციის გამოყენებით.

რა მნიშვნელობა აქვს სასაქონლო ნიშნის რეგისტრაციას?

კანონის თანახმად, სასაქონლო ნიშნის დაცვის ხერხია მისი საქპატენტში რეგისტრაცია ან დაცვა საერთაშორისო შეთანხმების საფუძველზე. სასაქონლო ნიშნის რეგისტრაციას აქვს კრიტიკული მნიშვნელობა, რადგან ის არ არის მხოლოდ ფორმალური პროცედურა. რეგისტრაცია უზრუნველყოფს სასაქონლო ნიშნის სამართლებრივ დაცვასა და კომერციულ უსაფრთხოებას.

პრაქტიკაში ხშირია შემთხვევები, როდესაც ბიზნეს-სუბიექტები სასაქონლო ნიშნის რეგისტრაციის გარეშე იყენებენ მას საქმიანობის განსახორციელებლად. შედეგად, წარმოიშვება რისკი, რომ იგივე/მსგავსი სასაქონლო ნიშანი გამოყენებულ იქნეს და დარეგისტრირდეს საქპატენტში სხვა კომპანიის მიერ. შედეგად, ბიზნეს-სუბიექტს არ ექნება უფლება, გამოიყენოს სხვა კომპანიის სახელზე რეგისტრირებული ან მის აღრევამდე მსგავსი ნიშანი.

მსგავს შემთხვევაში სამართლებრივი დაცვის მექანიზმი შესაძლოა იყოს სასაქონლო ნიშნის რეგისტრაციის ბათილად ცნობა სასამართლოს მიერ იმ მოტივით, რომ რეგისტრაცია არაკეთილსინდისიერი განზრახვით განხორციელდა. თუმცა, ასეთ შემთხვევაში არაკეთილსინდისიერი ქმედების მტკიცება საკმაოდ რთულია. ამდენად, სასაქონლო ნიშნის რეგისტრაცია სწორი ნაბიჯია სამომავლო დავების პრევენციისათვის.

როგორ დავარეგისტრიროთ სასაქონლო ნიშანი?

სასაქონლო ნიშნის რეგისტრაციის მიზნით განმცხადებელი მიმართავს საქართველოს ინტელექტუალური საკუთრების ეროვნულ ცენტრს - „საქპატენტს“. განაცხადის წარდგენა შესაძლებელია როგორც მატერიალურად, ისე - ელექტრონული ფორმით. სასაქონლო ნიშნის განაცხადზე საქპატენტი ატარებს ფორმალური მოთხოვნების ექსპერტიზას განაცხადის შეტანიდან 1 თვის ვადაში და არსობრივ ექსპერტიზას ფორმალური მოთხოვნების ექსპერტიზის დამთავრებიდან 6 თვის ვადაში.

ექსპერტიზის დასრულების შემდგომ სასაქონლო ნიშანი ექვემდებარება რეგისტრაციასა და ბიულეტენში გამოქვეყნებას. სასაქონლო ნიშნის რეესტრში რეგისტრაციის შემდეგ გაიცემა მოწმობა სასაქონლო ნიშანზე, რომელიც ადასტურებს მის რეგისტრაციას და მფლობელის განსაკუთრებულ უფლებას აღნიშნულ სასაქონლო ნიშანზე. სასაქონლო ნიშნის რეგისტრაციის მოქმედების ვადა განისაზღვრება 10 წლით. აღნიშნული პროცედურების სირთულისა და სამართლებრივი რისკების გათვალისწინებით, სასაქონლო ნიშნის რეგისტრაციის პროცესში მიზანშეწონილია კვალიფიციური იურიდიული დახმარების გამოყენება.

საქართველოს ეკონომიკური ფორუმი

Powered by Business Insider Georgia

ვრცლად
economic forum

სიახლეების გამოწერა